Het in Californië gevestigde bedrijf Lucid Motors werd in 2007 opgericht en telt onder zijn werknemers vele voormalige ingenieurs en ontwerpers die met name bij Mazda en Tesla hebben gewerkt. In 2016 presenteerde de firma de Air, een EV waarvan de productie pas in september jongstleden van start is gegaan.
Vergeleken met andere startups en nieuwe automerken met een soms erg vage oorsprong onderscheidt Lucid Motors zich door zijn ernst (de onderneming werd voor een miljard dollar gefinancierd door Saudi-Arabië) en de ‘rijpheid’ van zijn producten.
De anti-Model S
De Air is zeker als ‘Dream Edition Range’ zeer fraai vormgegeven en onderscheidt zich van de massa met zijn forse autonomie van 836 km (volgens de Amerikaanse EPA-normen). Deze opgegeven actieradius volstaat om de Tesla Model S, nog steeds de referentie op dit vlak, te doen zweten.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf juni wordt het merk in Europa verdeeld. Eerst in Duitsland, vervolgens in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, IJsland, Italië, Monaco, Nederland, Spanje, Zweden, Zwitserland en Noorwegen. Zoals je al kon raden, wordt de Air geen goedkope auto.
In de Verenigde Staten varieert de prijs van $ 77.400 (€ 72.510) tot $ 169.000 (€ 158.322), afhankelijk van de batterij en de motor. Reken maar dat hij hier nog een stuk duurder wordt. De Air zal in vier versies aangeboden worden: Air Pure, Air Touring, Air Grand Touring en Air Dream Edition.
Ontoereikende productie
Voorlopig heeft Lucid Motors nog te kampen met tal van productieproblemen. Dat komt dubbel slecht uit omdat de covid-pandemie eerder voor vertraging zorgde. De autobouwer overweegt overigens om een deel van zijn assemblagelijn naar Saoedi-Arabië over te brengen.
Op dit moment van schrijven werden er ongeveer 25.000 orders ontvangen, maar zijn amper 400 auto’s een feit. De komende maanden zullen dan ook beslissend zijn voor Lucid Motors, dat op de beurs al meer waard is dan Ford, ondanks zijn aarzelende start.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be