Sinds de komst van auto’s met een verbrandingsmotor heeft ook tuning zich ontwikkeld. Inderdaad, wat is er leuker dan onder de motorkap te knutselen, de lucht/brandstofverhouding aan te passen, de tegendruk in de uitlaat te verminderen, zuigers en drijfstangen te versterken, een turbo toe te voegen of chiptuning.
Deze praktijken hebben geleid tot een echte business. We kunnen ons daarom de vraag stellen naar het voortbestaan van tuning in de nabije toekomst, wanneer de elektrische auto deze beroemde verbrandingsmotor, die zich leent voor allerhande aanpassingen, niet langer meer zal gebruiken. Zal deze activiteit nog steeds zijn plaats hebben? En zo ja, hoe zullen de specialisten dan te werk gaan?
Natuurlijk zal het concept van visuele tuning niet veranderen. Het zal altijd mogelijk blijven om het koetswerk te verfraaien, de bumpers en spoilers op te blazen of grotere velgen te monteren. Maar hoe zit het met de elektromotor zelf?
Welnu, de specialisten van het genre zullen hun geweer van schouder moeten veranderen en nieuwe kennis moeten verwerven op vlak elektronica en computerprogrammering. De moeilijkheid ligt natuurlijk in het feit dat de hybride of elektrische auto’s van vandaag echte zwarte dozen zijn. Het is erg moeilijk om ze te ‘hacken’ en hun geheimen te ontsluieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Als een ecosysteem
Specialisten zullen dus elektrische kennis moeten opdoen, maar ook hun computervaardigheden moeten verbeteren. Ze zijn nu al bezig met programmering, omdat ze de ECU’s van de huidige verbrandingsvoertuigen reeds herprogrammeren.
Toch zal het nodig zijn veel verder te gaan in dit proces met de elektrische voertuigen, omdat de aanpak van een elektrische auto totaal anders is. Inderdaad, het elektronische brein werkt op een veel omvattendere manier.
Het is een echt ecosysteem dat niet alleen de motor beheert, maar ook het accupakket, de transmissie, evenals het chassis en de randapparatuur die steeds geoptimaliseerd kunnen worden. Hierbij vereist het werken aan een elektrisch model ook inzicht in wegefficiëntie, autonomie, maar ook de prestaties van het chassis, enz. Dit heeft een onmiskenbaar voordeel: omdat ze deel uitmaken van hetzelfde pakket, kunnen de systemen op een veel logischere manier in harmonie werken. Met maximale prestaties als eindresultaat.
Risico’s tijdens de werkzaamheden
Tuningspecialisten zullen zich echter moeten aanpassen. Ook bij de werkzaamheden, omdat de risico’s op ongevallen veel hoger zijn, vooral bij hoogspanningselementen die een zekere dood kunnen veroorzaken. Het zal daarom nodig zijn om de arbeidsomstandigheden en de veiligheid te optimaliseren.
We zullen dus nog even moeten wachten op de eerste echte tuningaanbiedingen voor elektrische auto’s. Maar het komt er zeker aan. Het meest waarschijnlijke is dat de standaardcomponenten worden geoptimaliseerd en dat we misschien uiteindelijk de ene motor door de andere kunnen vervangen. We weten dat op termijn niets onmogelijk is. Vooral omdat de accessoiristen van plan zijn om deze overgang te overleven.
Hoe dan ook, het eerste wat ze moeten doen is een cursus computerprogrammering volgen. Ook zin?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be