In de race om de elektrische technologie ligt de nadruk vaak op batterijen en ontwikkelingen in batterijchemie. Maar andere aspecten zoals de platformen en motoren zijn even belangrijk. En ook hier worden in hoog tempo onderzoeken (en ontdekkingen) gedaan, zoals we onlangs nog zagen met een revolutionaire elektrische wielmotor.
Er duiken echter nog andere ideeën op, met name in Frankrijk, waar Renault en Valeo een gloednieuwe elektromotor hebben gepresenteerd. Deze motor biedt grote voordelen qua compactheid, lichtheid en kracht, maar ook ecologie, omdat hij geen zeldzame aardmetalen gebruikt.
In 2027
Tot nu toe werkte Renault voor de ontwikkeling van zijn elektromotoren samen met Continental (voor de Zoé). Renault is van partner veranderd en kiest (sinds 2021) voor Valeo voor het ontwerp van een nieuwe elektromotor, de EA7, die op de markt komt in 2027. Dat is dus nog niet voor morgen.
Advertentie – lees hieronder verder
De vooruitgang is onmiskenbaar: tegenover de huidige Mégane E-Tech-motor is de EA7 30 procent compacter en biedt hij een hoger rendement dankzij de keuze voor een wikkelrotor in plaats van permanente magneten. Daardoor ontwikkelt hij ook meer vermogen: tot 200 kW (272 pk) volgens de eerste cijfers. Hij zal de batterij ook sneller kunnen opladen dankzij een architectuur met 800 volt in plaats van 400 volt. De plannen zijn concreet. De motor wordt gebouwd in de Renault-fabriek in Cléon en verschijnt in de volgende twee Alpine-modellen (de SUV en de A310) en waarschijnlijk ook in de A290, de sportieve afgeleide van de R5.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be