Elektrisch

Rijbereik elektrische auto’s: kloof van 20% tussen belofte en realiteit?

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het werkelijke rijbereik van elektrische auto’s lager ligt dan de cijfers die constructeurs bekendmaken. Dit komt zeker niet als een verrassing. Toch lijkt dit geen invloed te hebben op de algemene tevredenheid van de Belgische gebruikers.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

Elektrische auto’s spelen een steeds belangrijkere rol in het dagelijkse leven van Belgische automobilisten, ondanks de aanvankelijke vrees over hun rijbereik en de laadinfrastructuur. Een recente studie van het European Alternative Fuels Observatory (EAFO), in samenwerking met de Université Libre de Bruxelles (ULB) en Touring, onderzocht hoe Belgische bestuurders hun elektrische auto’s ervaren. Een van de belangrijkste bevindingen is de aanzienlijke kloof tussen het rijbereik dat fabrikanten beloven en het rijbereik dat gebruikers daadwerkelijk observeren. Is dit een verrassing? Niet bepaald.

20% of meer verschil in rijbereik

Volgens de verzamelde gegevens constateert bijna 70% van de Belgische gebruikers van elektrische auto’s dat het werkelijke rijbereik van hun auto kleiner is dan het door de fabrikant geadverteerde rijbereik. Het verschil kan oplopen tot 20%, of zelfs meer in bepaalde gevallen. Hoewel de grote discrepantie tussen de realiteit en de theoretische cijfers misschien als een verrassing komt, veroorzaakt het geen ontevredenheid bij de gebruikers. Integendeel: 83% van de ondervraagde bestuurders zegt over het algemeen tevreden te zijn met rijbereik van hun elektrische auto.

Advertentie – lees hieronder verder

Vergeet ook niet dat het verschil tussen het theoretische en werkelijke rijbereik niet specifiek is voor elektrische auto’s. Het geldt ook voor auto’s met een verbrandingsmotor, waar de officiële verbruikscijfers bijna systematisch optimistischer zijn dan de realiteit op de weg. Automobilisten zijn dit verschil gewoon en lijken er niet over te klagen. Wel moeten we erop wijzen dat de communicatie rond auto’s met verbrandingsmotoren minder nadruk legt op het rijbereik en eerder op de CO2-uitstoot.

maxresdefault

Foto: YouTube

Liefst thuis opladen

In het dagelijkse leven hebben bestuurders van elektrische voertuigen ook zeer specifieke laadgewoontes. Bijna een op de drie bestuurders laadt zijn auto het liefst thuis op, terwijl een op de vier dat op het werk doet. Deze trend valt te verklaren door het gemak van deze privéoplossingen. Deze gebruikers kunnen het gedoe en de mogelijke wachtrijen bij publieke laadpunten vermijden. Natuurlijk zal deze verhouding in de toekomst veranderen. Niet iedereen in België heeft thuis een oprit of garage. Daarom is er dringend nood aan verdere ontwikkeling van het publieke laadnetwerk.

Het onderzoek toont deze trend ook: het gebruik van publieke snelladers stijgt, vooral bij bestuurders die thuis of op het werk niet kunnen opladen. Van de regelmatige gebruikers van deze faciliteiten benadrukt meer dan de helft het belang van laadpunten met vaste kabels, zoals bij de Superchargers van Tesla. Dit detail lijkt misschien minder belangrijk, maar verbetert het comfort van de gebruiker aanzienlijk doordat bestuurders niet telkens hun eigen kabels moeten bovenhalen om te laden.

772412

Laadsnelheid als criterium

De laadsnelheid lijkt ook een belangrijk criterium voor veel EV-rijders. Een derde van de bestuurders vindt de snelheid van opladen ‘heel belangrijk’, 40% ‘redelijk belangrijk’. Dit aspect wordt vooral doorslaggevend op lange ritten, waar frequente stops om op te laden toch wel een bezorgdheid zijn voor 68,57% van de deelnemers.

Eigenaars van een elektrische auto die al langere trajecten hebben afgelegd, relativeren deze bezorgdheid. Meer dan de helft van de bestuurders deed al een reis naar het buitenland met hun elektrische auto. 36,23% van hen vond de ervaring van het opladen in het buitenland ‘zeer gemakkelijk’, 34,78% ‘gemakkelijk’. Deze cijfers tonen aan dat, zelfs over lange afstanden, de elektrische auto een zeer haalbare optie blijft voor steeds meer gebruikers.

Kosten en ecologie: wat is de juiste keuze?

Een van de belangrijkste argumenten voor elektrische voertuigen is de verminderde impact op het milieu. Bijna 45% van de bestuurders wijst op het feit dat elektrische auto’s helpen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. 35% apprecieert dat er geen uitlaatgassen zijn. De overtuigingen veranderen dus, en dat is goed nieuws. Ondanks de milieu-impact van de batterij stoot de elektrische auto aanzienlijk minder CO2 uit. Naast de milieuvoordelen benadrukt 29% van de respondenten ook het rijcomfort, vooral dankzij de soepelheid en stilte van de elektromotor.

2149146252

Maar naast al deze argumenten blijkt de prijs een grote belemmering voor de overstap naar elektrische auto’s. 74% van de gebruikers vindt dat deze auto’s nog altijd te duur zijn. Daarnaast betreurt bijna 30% het gebrek aan publieke laadpunten, terwijl anderen het spijtig vinden dat ze thuis niet kunnen opladen.

Hoewel er nog uitdagingen bestaan, toont het onderzoek van het EAFO en de ULB dat de elektrische auto’s de Belgische automobilist blijven veroveren. Ze worden dagelijks meer en meer gebruikt en er worden stilaan gewoontes gevormd rond deze nieuwe technologie. Minstens één parameter is niet veranderd in vergelijking met auto’s met verbrandingsmotor: bestuurders van elektrische auto’s letten nog steeds heel goed op de prestaties van hun auto. Zo zie je maar…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon