De Model Y is van groot belang voor Tesla, omdat deze 100% elektrische SUV het bestverkochte model van het merk wereldwijd blijft. Dat was het geval in 2023 en is nog steeds het geval dit jaar, ondanks een algemene daling van de verkoop voor Tesla. Tussen januari en juni van 2024 verkocht het Amerikaanse merk in Europa 101.181 Model Y’s (een daling van -26%), veel meer dan de Model 3 (58.400, +37% dankzij de facelift) of de Volvo EX30 (36.980 eenheden). Het is dus absoluut niet de bedoeling om deze kip met gouden eieren te laten verouderen, wat de concurrentie meer kansen zou geven.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor het einde van het jaar zal Tesla de faceliftversie van deze auto lanceren. De wijzigingen zullen talrijk zijn, te beginnen met het ontwerp. Het voertuig zal veranderen en zich aanpassen aan de lijnen van de Model 3 Highland sinds eind 2023. Hoewel details nog niet beschikbaar zijn, weten we dat de voorkant grondig gewijzigd zal worden. Deze zal verbeterde aerodynamische kenmerken hebben, wat zou moeten bijdragen aan een lagere luchtweerstandscoëfficiënt en dus een verbeterde energie-efficiëntie bij hoge snelheid – denk aan snelwegen. De lijnen van de carrosserie zullen vloeiender worden, wat de auto een moderner uiterlijk zal geven.
In het interieur verwachten we ook een strak ontwerp, zoals bij de Model 3. Alles zal worden bediend via het touchscreen – ook 15,4 inch – in het midden en er zullen geen fysieke knoppen meer zijn. Tesla blijft hiermee dus doorgaan, terwijl veel automobilisten deze niet interessant vinden. De interface zal ook evolueren, met de toevoeging van nieuwe functies die de gebruikerservaring moeten verbeteren. Hopelijk grijpt Tesla deze kans aan om de materiaalkeuze te verbeteren, zodat de auto een meer premium uitstraling krijgt. Dit was trouwens een van de grootste kritiekpunten van de huidige klanten.
Tesla Model 3 Highland
Een grote 95 kWh-batterij
Technisch gezien zal de Model Y ook evolueren om betere prestaties te bieden, evenals een grotere autonomie. Dit geldt vooral voor de “long range” versie, die een batterij van 95 kWh krijgt in plaats van de huidige 75 kWh. Met zo’n batterij wordt verwacht dat de Model Y een WLTP-actieradius van ongeveer 630 km zal bieden. We verwachten natuurlijk dat deze variant duurder zal zijn, maar toch zou hij veel bestuurders kunnen aanspreken die op zoek zijn naar een grotere autonomie. Hoe dan ook, de huidige standaardversies blijven in het assortiment, wat zorgt voor meer conventionele prijzen. Tesla heeft nog geen officiële datum gegeven voor de lancering van deze “fase 2” Model Y. Aanvankelijk had Elon Musk aangegeven dat dit niet in 2024 zou zijn. Maar intussen is de verkoop vertraagd. De facelift zou de interesse van kopers dus nieuw leven kunnen inblazen. Waarom dan wachten?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be