Er is veel volk in de straten van Kopenhagen op deze mooie zomerdag. Het is spitsuur en er zijn nog meer fietsers dan gewoonlijk. In deze stad waar het fijn is om te leven en ecologie belangrijk is, zijn auto’s zeldzamer dan in andere Europese hoofdsteden.
Hier heeft elk transportmiddel zijn plaats en eigen rijstrook. Ze bestaan perfect naast elkaar. In deze ietwat idyllische wereld zijn elektrische wagens in de meerderheid in het wagenpark en is de infrastructuur om van te dromen.
In het stadscentrum is het bijvoorbeeld mogelijk om meerdere snelladers van 300 kW te vinden, wat het gebruik van deze auto’s vergemakkelijkt. In dat kader heeft Volkswagen besloten om één van de meest verwachte nieuwe modellen van de jongste jaren voor te stellen: de ID. Buzz.
Hij heeft zijn naam niet gestolen, zo vaak draaien voorbijgangers hun hoofd om of maken ze foto’s. Volgens één van de crewleden die filmt in opdracht van het Duitse merk, was het enthousiasme in het begin van het evenement zelfs zo groot dat het onmogelijk was om tussen de vele toeschouwers nog video’s te maken.
Advertentie – lees hieronder verder
Eerbetoon aan een legende
Dat enthousiasme heeft Volkswagen te danken aan het feit dat de ID. Buzz rechtstreeks geïnspireerd is door de eerste generatie Volkswagen Transporter, gelanceerd in 1950. Toch heeft de constructeur niet de fout begaan om zich weer aan een puur retromodel te wagen, zoals bij de New Beetle en daarna de Beetle. Hier brengen alleen het grote logo en de optionele tweekleurige lak een eerbetoon aan het bekende busje.
Vergeet dus de verwantschap tussen de twee, want de ID. Buzz is volledig elektrisch en klaar voor het digitale tijdperk. Zoals alle uitstootvrije modellen van het merk is hij gebaseerd op het bekende MEB-platform waarmee Volkswagen volop elektrificeert.
Momenteel biedt Volkswagen maar één wielbasis aan (een langere versie wordt later beschikbaar) met een motor van 204 pk en 310 Nm.
De batterij ligt in de vloer en beschikt over een capaciteit van 77 kWh, waarmee de utilitaire Cargo-versie tot 425 km kan rijden. Het laadvermogen bedraagt 11 kW met een wallbox en 170 kW met een snellader.
Ruimte te koop
Met zijn wielen op de uiterste hoeken van het platform en zijn lange wielbasis van 2,98 meter (voor een totale lengte van 4,71 meter), biedt de ID. Buzz heel wat ruimte.
In de bestelwagenversie geniet hij achter het tussenschot van een aparte laadruimte van 3.900 liter waarin je twee europaletten kunt laden. De personenversie heeft dan weer vijf plaatsen, met een in 60-40-verhouding gedeelde verschuifbare achterbank (toegankelijk via twee schuifdeuren).
Naargelang de configuratie is de kofferruimte vorstelijk, met waarden tussen 1.121 en 2.205 liter. Voorts lijkt het interieur ingericht zoals dat van de andere Volkswagen ID-modellen. Je vindt er twee ‘zwevende’ schermen van respectievelijk 5,3 en 10 duim, naast een startknop op de stuurkolom. De ID. Buzz beschikt over een verplaatsbare en zeer praktische centrale console waarin je veel kwijt kunt. Jammer genoeg laat de zoektocht naar besparingen, zoals in veel elektrische auto’s, zich zien door bepaalde plastics van lagere kwaliteit.
Het busje van Volkswagen ontsnapt er niet aan en dat voel je bijvoorbeeld aan de deurpanelen of bepaalde elementen van de boordplank. Ondanks deze valse noot, zit je goed in de ID. Buzz dankzij een hoge zitpositie met overzicht op de weg. Het interieur heeft ruimte te koop en nodigt uit tot reizen.
Juiste keuze
Achter het stuur doet de ID. Buzz al snel vergeten dat hij zo groot is dankzij de bijna volledige afwezigheid van rolneigingen. Hij rijdt bijna als een ID.4 of ID.5, ook al is het zeker geen lichtgewicht (2.471 kg leeg). De 204 paarden komen nooit tekort en de auto voelt zich overal op zijn gemak.
Tijdens onze test, die plaatsvond op de weg en op de snelweg, noteerden we een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km, wat zeker correct is voor een auto van dit formaat. Het algemene comfort is zeer goed als het wegdek biljartvlak is.
Helaas wordt het plaatje minder mooi op een slechter wegdek, de schuld van de zeer stugge demping en de velgen van 21 duim die op onze testwagen (de Business-topversie) gemonteerd waren.
Conclusie
Leuk om naar te kijken en gemakkelijk om te besturen: de Volkswagen ID. Buzz slaagt erin om de geest van het retrobusje te combineren met de milieuvereisten van vandaag. Maar met een basisprijs van 53.155 euro in de bestelversie en 60.699 euro in de personenversie, richt Volkswagen zich vooral op professionele klanten in plaats van jongeren of gezinnen. Dat is jammer, maar zo evolueert de auto nu eenmaal …
Volkswagen ID.Buzz: technische fiche
Motor: 1 elektromotor, 150 kW (204 pk) en 310 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
L/b/h (mm): 4.712/1.985/2.212
Leeggewicht (kg): 2.471
Koffervolume (l): 1.121-2.205
Batterij (kWh): 77
0 tot 100 km/u (sec.): 10,2
Topsnelheid: 145 km/h
Rijbereik (WLTP, km): 402 tot 425
CO2: 0 g/km
Prijs: 60 699 euro
Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Sympathieke uitstraling
- Ruim interieur
- Redelijk verbruik
- Kwaliteit van bepaalde plastics
- Hoge prijs
- Grenzen van koetswerk moeilijk zichtbaar
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be