Vanaf 2025 elke 25 km een snellader op Vlaamse snelwegen

De Vlaamse regering houdt haar beloftes: in 2021 kondigde ze aan dat er elke 25 km een snellader zou staan op de gewestelijke snelwegen. Tegen eind 2025 wordt dit voornemen realiteit. Genoeg om je te overtuigen?

Gepubliceerd op 27 mei 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Vanaf 2025 elke 25 km een snellader op Vlaamse snelwegen

De transitie naar elektrische auto’s zit vol valkuilen. Naast het rijbereik en de prijs van elektrische auto’s zelf, blijft de laadinfrastructuur een van de grootste obstakels. Op dat vlak evolueren bepaalde regio’s sneller dan andere. Zo heeft Vlaanderen de voorbije jaren alle registers opengetrokken en behoort het nu tot de Europese top. Volgens Febiac telt Vlaanderen nu meer dan 12.000 laadstations, tegenover slechts 2.100 in Wallonië en 1.500 in Brussel.

Vlaanderen wil voortdoen op de ingeslagen weg. Het gewest zal zijn belofte van 2021 nakomen om elke 25 km een snellader te installeren op de autosnelwegen. “De Vlaamse overheid haalt haar doelstelling om tegen eind 2025 elke 25 km laadinfrastructuur langs of in de buurt van snelwegen te installeren”, kondigde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan.

Nog meer voorsprong nemen

Vlaanderen wil die voorsprong verder uitbouwen. “Ook de Europese doelstellingen voor laadinfrastructuur voor personenvervoer zullen vervroegd gehaald worden.” Momenteel zijn er al 95 locaties op of nabij autosnelwegen uitgerust, en binnenkort zullen er nog 71 (en 130 oplaadpunten) bijkomen waar automobilisten aansluitingen van minstens 150 kW vinden.

Voor de Vlaamse overheid en de installateurs is deze uitrol een hele klus, want de installatie van deze laadpunten vergt enorm veel werk aan het elektriciteitsnetwerk. Een lader die een uur lang 350 kW stroom levert, komt overeen met het dagelijkse verbruik van een dertigtal gezinnen. Om een hoge capaciteit te garanderen, moeten er enkele stappen gezet worden: het netwerk uitbreiden, een hoogspanningscabine bouwen en de bijbehorende milieuvergunning aanvragen enzovoort. Het is dus een lang proces, dat nog langer duurt nu de oorlog in Oekraïne de levertijden van materialen blijft beïnvloeden.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook laadpalen voor vrachtwagens

Vlaanderen blijft laadpalen installeren, ook met lokale bedrijven zoals Sparki, dat trouwens ook ambities heeft om Wallonië van laadpalen te voorzien. Maar dat is niet alles: Vlaanderen anticipeert daarnaast op veranderingen in de transportsector. Zo zijn er ook krachtigere laadstations voor elektrische vrachtwagens gepland. Die zullen geïnstalleerd worden tijdens renovatiewerken op parkings langs autosnelwegen. Natuurlijk is het wel jammer dat er niet op nationaal niveau geanticipeerd wordt…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.