Enkele weken na de Polestar 3 komt ook Volvo met z’n nieuwe grote SUV op de proppen, de EX90. Geen toeval, want beide modellen staan op dezelfde gloednieuwe (en volledig elektrische) basis en delen veel uitrusting. Toch zijn er ook heel wat verschillen. Terwijl de Polestar 3 het op vijf zitplaatsen houdt, wordt de EX90 een zevenzitter. De EX90 is dus wat praktischer dan zijn neefje.
Safety first
Wie Volvo zegt, denkt uiteraard aan veiligheid en op dat vlak legt de EX90 de lat weer wat hoger. Volgens CEO Jim Rowan is het zelfs “de veiligste auto die we ooit gebouwd hebben”. Daar moet onder meer een lidar van Luminar voor zorgen, een sensormethode die licht in de vorm van laserpulsen gebruikt om afstanden nauwkeurig te meten. Voor een optimaal zicht, zit de lidar boven de voorruit, in de daklijn. Zo worden voetgangers al vanop 250 meter afstand opgemerkt, zelfs in het donker.
Twee camera’s met eyetracking en een ‘capacitief’ stuurwiel houden bovendien in de gaten of de bestuurder wel aandachtig en stabiel rijdt. Indien nodig kan de auto – als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert – veilig aan de kant van de weg stoppen. Om het leven van kinderen of huisdieren te redden, voorziet Volvo bovendien een interieurradarsysteem dat bewegingen kleiner dan een millimeter detecteert. Kwestie van niemand per ongeluk achter te laten in de passagiers- of kofferruimte.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee schermen
Het interieur oogt modern. De lichtgevende inzetstukken uit natuurlijk hout zijn een eyecatcher. Centraal staat een scherm van 14,5 inch voor het infotainmentsysteem met heel wat ingebouwde Google-diensten en 5G-connectiviteit. Daarnaast is er voor de bestuurder een tweede, kleiner scherm dat onder meer de routebeschrijving, de snelheid en het rijbereik toont. Volgens de ontwerpers zie je telkens de juiste info op het juiste moment, naargelang je bijvoorbeeld aan het rijden bent of geparkeerd staat.
Toegang tot het interieur krijg je met je smartphone. De klassieke sleutel kun je dus gewoon thuislaten. Zo wordt het ook mogelijk om de EX90 te delen met familie of vrienden. Nog een leuk snufje: vanuit je luie zetel in je woonkamer kun je aan de Google Assistant vragen om je auto vanop afstand te vergrendelen, verwarmen of koelen.
600 kilometer
Volvo belooft in de EX90 een maximaal rijbereik van 600 kilometer (een tiental kilometer minder dan de meer gestroomlijnde Polestar 3). Laden van 10 tot 80 procent zou in het beste geval een halfuurtje duren en Volvo zal Plug & Charge ondersteunen om automatisch op te laden en te betalen aan publieke laadpunten. De EX90 beschikt ook al over de nodige hardware om in de toekomst bidirectioneel te laden en dus stroom te leveren aan het elektriciteitsnet. De EX90 start zijn carrière met twee vermogensversies, telkens uitgerust met twee elektromotoren, een batterij van 111 kWh en vierwielaandrijving: de Twin met 402 pk en de Twin Performance met 517 pk.
Dure vogel
De productie van de EX90 begint volgend jaar in de Verenigde Staten en in 2024 ook in China. Wie de Polestar 3 met een prijs van 89.900 euro al duur vond, kan nu beter even gaan zitten. De prijs in België van de EX90 bedraagt 106.300 euro (Twin) of 111.400 euro (Twin Performance). Een forse prijsverhoging tegenover de XC90, al is de vergelijkbare Mercedes EQS SUV nog duurder. Begin 2024 worden de eerste EX90’s geleverd. Er is dus nog even tijd om te sparen. Of misschien wacht je beter op Volvo’s compactere elektrische SUV (wellicht de EX60), die op het einde van de presentatie van de EX90 al even in beeld verscheen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be