Nieuwe modellen

Nieuwe Polestar 3 wil SUV-segment veroveren

Het stond in de sterren geschreven dat ook Polestar vroeg of laat met een SUV zou komen. En na vijf jaar is het zover: in Kopenhagen lichtte het zustermerk van Volvo het doek van de nieuwe Polestar 3. Is hij het wachten waard?

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 14 okt. 2022 | Leestijd: 3 min

De Polestar 3 is de eerste (maar niet de laatste) SUV van het merk. Terwijl je in de Polestar 1 en 2 nog duidelijke Volvo-invloeden herkent, vaart de Polestar 3 meer een eigen koers met stijlkenmerken van het prototype Precept. “Deze auto is van bij de start ontworpen als een Polestar en beschikt over stijlkenmerken die nieuw zijn voor ons, zoals de ‘dual blade’-koplampen, de SmartZone en de aerodynamische voorvleugel”, zegt CEO Thomas Ingenlath.

Hij verwijst hiermee naar de opvallende vorm van de koplampen. De SmartZone is dan weer een verzameling van camera’s, radars en sensoren in de neus, waar je traditioneel het radiatorrooster vindt. “Het symbool van inefficiënte verbrandingsmotoren die radiatoren nodig hebben”, dixit Thomas Ingenlath. De aerodynamische voorvleugel is geïntegreerd in de motorkap en verbetert de luchtstroom boven de auto.

Advertentie – lees hieronder verder

Tot 610 km

La nouvelle Polestar 3 s’attaque au segment des SUV

De Polestar 3 staat op een volledig nieuwe technische basis die Volvo gebruikt voor de EX90, de opvolger van de XC90. Polestar belooft een rijbereik tot 610 km in de zogenaamde ‘Long range Dual motor’ met 489 pk. Er komt ook een sterkere variant met Performance Pack die het vermogen opvoert tot 517 pk, maar hier zakt de actieradius naar maximaal 560 km.

Vijfzitter

La nouvelle Polestar 3 s’attaque au segment des SUV

Verrassend gezien de forse lengte van 4,90 meter is dat in het interieur ‘maar’ plaats is voor vijf personen. Dat blijkt een bewuste keuze. “De Polestar 3 is geen people mover. We wilden zo veel mogelijk ruimte en luxe creëren door de tweede zitrij ver naar achteren te plaatsen”, legt Thomas Ingenlath uit. Google-fans zullen blij zijn met de aanwezigheid van Google Maps en Google Assistant. En voor muziekliefhebbers is er een audiosysteem van Bowers & Wilkins met 25 luidsprekers.

Levens redden

Dankzij Volvo kan de Polestar 3 ook uitpakken met enkele nieuwe veiligheidssnufjes. Radarsensoren detecteren bewegingen van minder dan een millimeter in het interieur en kunnen zo vermijden dat kinderen of huisdieren per ongeluk achterblijven in de auto.

La nouvelle Polestar 3 s’attaque au segment des SUV

Twee camera’s houden ook in de gaten of de bestuurder alert genoeg is. In de loop van volgend jaar wordt ook een lidar van Luminar beschikbaar, wat de Polestar 3 voorbereidt op autonoom rijden.

Nog even geduld

De Polestar 3 kan nu al besteld worden – online, zoals gebruikelijk bij Polestar – en dat betekent dat de prijs bekend is. Die is best pittig: vanaf 89.900 euro. In het eerste jaar van de productie krijg je er wel meteen twee optiepakketten bij en veel afzonderlijke opties zijn er niet.

La nouvelle Polestar 3 s’attaque au segment des SUV

De productie (eerst in China, later ook in de Verenigde Staten) start medio 2023, met de eerste leveringen tegen het einde van 2023. Nog even geduld oefenen dus voor de eerste SUV van Polestar echt op onze wegen rondrijdt, maar je kunt hem in januari wel al gaan bekijken op het salon van Brussel. Volgend jaar mogen we van het merk trouwens ook nog de SUV-coupé Polestar 4 verwachten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon