Elektrisch

Waals elektriciteitsnet niet klaar voor overgang naar elektrische auto

Ores, de beheerder van het elektriciteitsnet in Wallonië, waarschuwt: de grootschalige elektrificatie van het wagenpark en de huishoudens wordt ondraaglijk voor het elektriciteitsnet. Wat nu?  

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19/06/2022 | Leestijd: 3 min

Europa heeft besloten: vanaf 2035 worden geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht op het oude continent. Dat betekent dus dat de nieuwe auto’s volledig elektrisch zullen zijn. Tegen dan zal het elektrische of plug-in hybride wagenpark geleidelijk groeien. Misschien zelfs relatief snel door het systeem van de bedrijfswagens, waar de vernieuwingstermijn vrij kort is (vier tot vijf jaar gemiddeld). Deze evolutie moet wel nog bevestigd worden, want veel bedrijven lijken nog niet klaar om de sprong te wagen, terwijl ook een tekort aan onderdelen de transitie dreigt te vertragen.

De transitie beperkt zich echter niet tot de vervanging van het wagenpark. Ook andere – minstens even belangrijke – parameters vormen een voorwaarde voor de overgang, zoals het netwerk van publieke laadpalen, de elektriciteitsproductie en uiteraard het stroomnet. De beheerders van het net bereiden zich natuurlijk nu al voor op de transitie. Het gaat om een gigantische en dure werf, zo verklaarde de Vlaamse netbeheerder Fluvius recent. Fluvius investeert de volgende tien jaar 4 miljard euro in de elektrische infrastructuur.

Advertentie – lees hieronder verder

Ores in Wallonië

L’électrification des voitures et des ménages posera problème pour le réseau électrique.

In Wallonië bereidt Ores zich voor op deze transitie. En het minste wat we kunnen zeggen, is dat de beheerder niet erg positief klinkt over de toekomst. Wanneer 88 procent van de auto’s elektrisch of hybride is in Wallonië en 44 procent van de woningen elektrisch verwarmd tegen 2050 kan het stroomnet absoluut niet aan de vraag voldoen volgens Ores. Dit is zorgwekkend omdat de kwestie al maanden aangekaart wordt en politici altijd hebben geantwoord dat België klaar was voor deze grote omwenteling.

Ook vreemd en al even verontrustend: Ores geeft aan dat de Waalse energiecommissie (Cwape) van plan is om de dotatie van de netbeheerder voor de periode 2024-2028 te verminderen, terwijl het juist tijd is om grote investeringen te doen. Ores bestelde een studie bij Climact, een studiebureau dat scenario’s voor de transitie formuleert. Hieruit blijkt dat de stroomnetwerken het hart van de energietransitie vormen. Het doel van de koolstofneutraliteit tegen 2050 hangt er zelfs rechtstreeks van af.

Aanzienlijke stijging

L’électrification des voitures et des ménages posera problème pour le réseau électrique.

Ores schat dat het elektriciteitsverbruik tegen 2050 met 64 procent toeneemt, met een groei van ongeveer 30 procent alleen al in de periode 2020-2030. Om aan deze vraag te voldoen, moet de kracht van hernieuwbare energie vijf keer toenemen.

Natuurlijk helpen alle kleine dagelijkse ingrepen om het energieverbruik te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan carpoolen, je woning beter isoleren enzovoort. Toch blijft het verrassend dat we aan het begin van een revolutie ter plaatse blijven trappelen en geen strategie hebben om te zorgen voor een probleemloos verloop. Vlaanderen pakt de zaken grondig aan en heeft al plannen om het hele netwerk hiervoor aan te passen. Dat stemt tot nadenken.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie