Weldra laadkabels over de stoep?

Nu elektrische wagens volop gepromoot worden, komen ook de ‘perifere’ aspecten aan bod. Zoals het opladen. Mag wie geen oprit heeft een laadkabel gewoon over het voetpad naar zijn auto leggen? En kan ons elektriciteitsnet die extra belasting wel aan?

Gepubliceerd op 27 mei 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Weldra laadkabels over de stoep?

Deze week lanceerde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) het voorstel om via gemeentelijke “laadpaalplannen” tegen 2030 66.000 laadpunten te hebben in Vlaanderen. Een prima idee want dat is noodzakelijk om de doorbraak van elektrische auto’s in onze contreien mogelijk te maken. Het netwerk kan bestaan uit een mix van publieke en privélaadpunten bij bedrijven en particulieren. Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht.

Toch werden er meteen al een paar bedenkingen gemaakt. Zo heeft ongeveer de helft van de Belgen geen oprit om zijn elektrisch voertuig rustig en veilig op te laden, omdat zij in een rijhuis of een appartement wonen. Dat leidde meteen al tot de nodige creativiteit bij de early adopters: gewoon de laadkabel over de stoep naar de auto leggen. Een praktische oplossing die eigenlijk niet toegelaten is, maar intussen in sommige steden, waaronder Brugge, wel wordt gedoogd. “Mensen zonder oprit of garage die nog geen publieke laadpaal in de buurt hebben, moeten toch hun wagen kunnen opladen”, reageerde burgemeester Dirk De fauw (CD&V).

Nood aan wettelijk kader

Wel werden er in Brugge meteen enkele voorwaarden aan gekoppeld. Er moet een kabelmat over de draad liggen waar de kabel het voetpad kruist, zodat passanten er niet over struikelen. De laadkabel mag niet langer dan 10 meter zijn. En men mag de openbare parkeerplaats voor de deur niet claimen om op te laden. Een mooi initiatief van Brugge en enkele andere steden, dat meteen de nood illustreert aan een duidelijk wettelijk kader om ervoor te zorgen dat het openbaar domein veilig blijft en dat de mensen niet struikelen over een wirwar van laadkabels.

Op VRT Nieuws kwam eveneens een reactie op dit fenomeen van de Unie van Elektriciens (Eloya) die stelt dat “ons huidige elektriciteitsnet momenteel absoluut niet is voorzien op die extra vraag naar stroom, en dat laadkabels over of onder de stoep leggen niet logisch en niet veilig is, omdat een laadpaal ook maar een veredeld stopcontact is.” Bovendien moet de gebruiker er ook rekening mee houden dat een elektrische installatie na de plaatsing van een laadpaal opnieuw gekeurd moet worden, omdat er een aanpassing is gebeurd. Kortom, we zijn er nog niet helemaal…

Advertentie – lees hieronder verder

Beeld: Gocar.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.