Zullen de elektrische wielmotoren van Hyundai/Kia een revolutie in het autorijden teweegbrengen?

Wielmotoren, of naafmotoren, zijn duidelijk een steeds populairdere optie voor toekomstige elektrische auto’s. Deze bieden een aantal voordelen en zullen volgens sommige waarnemers niets anders doen dan verbrandingsmotoren definitief verdringen.

Gepubliceerd op 15 december 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Zullen de elektrische wielmotoren van Hyundai/Kia een revolutie in het autorijden teweegbrengen?

Mobiliteit opnieuw uitvinden. Dit is tot op zekere hoogte wat er gebeurt met de elektrische auto, die een groot onafgewerkt project blijft om een hele reeks redenen: kosten en betaalbaarheid, actieradius, oplaadnetwerk, recyclagekanalen, enz. Daarom werken fabrikanten nog steeds hard om met nieuwe, efficiëntere en praktischere concepten en technologieën te komen.

Hyundai/Kia is geen onbekende in de wereld van de elektrische auto. De groep heeft een voorsprong op dit gebied, met name met de Kia EV6 en EV9 en de Ioniq 5 en 6, die al gebruikmaken van een 800 V-architectuur die aanzienlijk sneller opladen mogelijk maakt, met piekvermogens tot 220 kW, wat ongewoon veel is. Maar het gaat nog verder, zoals Hyundai/Kia onlangs demonstreerde op de Uni Wheel Tech Day in Seoul.

hyundai-paradigm-shifting-uni-wheel-drive-system-01

Een nieuw concept

In navolging van Continental en DeepDrive belooft de Koreaanse reus een revolutie met zijn Universal Wheel Drive System, een op zijn zachtst gezegd unieke evolutie van het wielmotorprincipe, dat ongekende voordelen zou bieden, vooral op het vlak van voertuigarchitectuur.

Advertentie – lees hieronder verder

Op dit moment wordt een elektrische auto op ongeveer dezelfde manier gebouwd en ontworpen als een exemplaar met verbrandingsmotor, met een accu of tank in de vloer en één of twee motoren die hun vermogen via een transmissie (meestal een enkele reductie, soms een dubbele) en cardankoppelingen naar de wielen sturen.

hyundai-paradigm-shifting-uni-wheel-drive-system-04-structure

De aanpak is nu anders en bestaat, zoals u zult hebben begrepen, uit de integratie van één motor per wiel, een principe dat al is bestudeerd door Michelin, BMW en zelfs Lightyear, dat onlangs failliet ging. Maar tot nu toe werd de formule niet levensvatbaar geacht, omdat de motor het wiel te zwaar maakte, wat problemen oplevert op het gebied van comfort en wegligging door de toename van het onafgeveerde gewicht.

Dus hoe doet Hyundai/Kia het? Heel eenvoudig, door de motor op het chassis gemonteerd te houden en het wiel eenvoudigweg te voorzien van een overbrenging in de naaf. Dit is duidelijk een revolutionair idee, want het biedt een heleboel voordelen.

Alleen voordelen

Het eerste voordeel is natuurlijk de extra ruimte die een dergelijke oplossing biedt. Dankzij de kleinere bouw van de motoren kunnen auto’s zo worden ontworpen dat ze veel ruimer zijn dan conventionele elektrische voertuigen. Door de ruimtebesparing komt er ook plaats vrij voor grotere batterijen, terwijl er een perfect vlakke vloer ontstaat, wat ook zeer voordelig is voor bestelwagens. Ontwerpers worden bevrijd van een boel beperkingen.

uni-wheel

Een van de andere voordelen die Hyundai/Kia noemt, is het rijgedrag. Door het wiel dichter bij de motor te hebben, worden niet alleen energieverliezen beperkt (wat het stroomverbruik en dus de actieradius ten goede komt), maar ook het zwaartepunt verlaagd, waardoor het reactievermogen en de wegligging verbetert. Volgens de Koreaanse groep ligt de efficiëntie van de transmissie tussen 92 en 96%, ongeacht de wielhoek. Dat is een record. Ter vergelijking: de efficiëntie van een aandrijflijn met verbrandingsmotor ligt rond de 50%.

Tot slot zou het rijden ook baat moeten hebben bij een fijnere trekkrachtverdeling tussen de verschillende wielen, wat de auto wendbaarder maakt. Maar het meest opmerkelijke is dat deze technologie kan worden aangepast aan vele andere vormen van mobiliteit: fietsen, rolstoelen enzovoort.

hyundai-paradigm-shifting-uni-wheel-drive-system

Maar wanneer kunnen we dit Universal Wheel Drive System verwachten? Hyundai/Kia blijft daarover vaag. Zo is er nog werk aan de smering en de koeling van het systeem. We zullen dus moeten afwachten. Maar er wordt vooruitgang geboekt, en dat is goed nieuws. We moeten de hoop op een elektrische auto waarvan de prestaties die van onze huidige verbrandingsmotoren zullen overtreffen, niet opgeven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.