We waren hem al bijna vergeten. Toch staat de Volvo S90 na negen jaar nog altijd in de catalogus (en kreeg hij eerder al een facelift). Nu is het opnieuw zover: hij krijgt een frisse look. Hij past zich aan aan de nieuwe designtaal van het merk, met een voorkant die sterk doet denken aan de recentste XC60 en XC90. De koplampen werden gemoderniseerd en dragen nu het typische Thor’s hammer-motief. Ook de motorkap werd aangepast en er zijn aluminium velgen met een nieuw ontwerp.
Binnenin is de belangrijkste nieuwigheid het centrale scherm: een verticale display van 11,2 duim, net als in de XC90. Het nieuwe multimediasysteem ondersteunt OTA-updates vanop afstand. Volvo verbeterde ook de geluidsisolatie en gaf de S90 een adaptieve ophanging mee om het comfort van de inzittenden te verbeteren.

Hybride aandrijflijnen
Voor de aandrijving gebruikt Volvo zijn vertrouwde 2.0 viercilinders. Er staan twee versies in de catalogus: een mild hybrid met voorwielaandrijving en een plug-inhybride met vierwielaandrijving. Die laatste haalt zo’n 80 km puur elektrisch rijbereik. Volvo heeft de vermogens nog niet bekendgemaakt.
Advertentie – lees hieronder verder

Niet voor ons
In België is de S90 al een tijdje uit de catalogus verdwenen. Deze facelift is vooral bedoeld voor de Chinese markt, die erg belangrijk is voor Volvo, dat zoals bekend eigendom is van Geely. Misschien komt hij later ook naar andere landen, maar een terugkeer naar Europa lijkt onwaarschijnlijk. Hij wordt namelijk gebouwd in China en de invoerheffingen van landen zoals de VS beperken zijn exportkansen buiten China.

Grote flop
Samen met de facelift van de S90 verdwijnt ook de ES90, een elektrische monovolume die ook voorbehouden was aan de Chinese markt. Dit rijdende salon werd gelanceerd in 2024 maar vond amper kopers. Volvo verkocht amper 1.000 exemplaren. De goedkopere Zeekr 009 – een zustermodel op dezelfde technische basis – deed het veel beter. In het eerste kwartaal van 2025 werden er slechts 140 exemplaren van de Volvo verkocht.
De ES90 was de eerste monovolume van Volvo, met een rijbereik van 738 km en plaats voor zes passagiers in een ingetogen luxe-interieur. Misschien werd hij net door dat gebrek aan ‘blingbling’, in combinatie met zijn hoge prijs, de das omgedaan. Hoe dan ook: het is een pijnlijk fiasco voor Volvo op een markt waar in één kwartaal meer dan 2,4 miljoen nieuwe auto’s zijn verkocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be