In 1997 markeerde de 911 Type 996 een keerpunt voor Porsche. Dit model luidde namelijk het einde van luchtgekoelde motoren in. Enkele elementen moesten daarom worden versterkt. We denken in het bijzonder aan de IMS, voor “Intermediate Shaft” in het Engels. Onder de krukas, met als functie het aandrijven van de nokkenassen, is het niet zozeer deze as die het probleem vormt, maar wel de kogellager die zich aan de achterzijde van de motor bevindt.
In sommige gevallen heeft het originele vet de neiging om uit te drogen en zonder smering kan de lager de as doen falen of, erger nog, de nokkenasaandrijving tegenwerken, wat leidt tot motorstoring. Versterkte lagers die achteraf worden geïnstalleerd, lossen dit probleem op. De geschiedenis van het voertuig in kwestie controleren, is dus absoluut aan de orde.
Ga je voor een cabrio, let dan goed op de kwaliteit van de softtop, op de aircocondensors en hou natuurlijk rekening met een gebrek aan updates van de navigatie aan boord.
Voor de rest is dit model best betrouwbaar (het is een Porsche…), al wil dit natuurlijk niet zeggen dat bijkomende kosten uitgesloten zijn. Onderdelen kosten geld, en als er problemen met de elektronica optreden, kan dat ook een kater opleveren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be