De termijn wordt niet gehaald
Als de verkoper de leveringsdatum of -termijn niet kan naleven, moet hij je hiervan met een aangetekende brief verwittigen. In die brief kan hij zeggen dat hij de termijn verlengt. Deze verlenging mag niet meer bedragen dan 25 % van de aanvankelijk overeengekomen termijn.
Als de garagist je niet verwittigt, dan kan je de aankoop annuleren met een aangetekende brief.
Ook nadien blijft de levering uit
Als ook de nieuwe termijn overschreden wordt, kan je de overeenkomst annuleren door een aangetekende brief te sturen aan de dealer. Je kan ook een schadevergoeding van hem vragen als je schade leed. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je een tijdlang zonder wagen hebt gezeten. Betaalde je een voorschot, dan moet de verkoper je dat terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van je aangetekende brief.
Advertentie – lees hieronder verder
Een auto van de zaak
Koop je de wagen niet als consument maar voor je zaak (of via een vennootschap), dan gelden deze spelregels niet. Je kan dit oplossen door op de bestelbon te laten zetten dat voor de leveringstermijn dezelfde regeling geldt als die voor consumenten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be