Wat zegt de wet?

Zijn trajectcontroles illegaal?

Trajectcontroles, die de snelheid van weggebruikers over langere afstand meten, duiken meer en meer op. Maar nu beweert een advocaat verkeersrecht dat er geen wettelijke basis bestaat om hiervoor een proces-verbaal uit te schrijven.

Geschreven door Alain De Jong | 25/09/2021

De overheid zet meer in op trajectcontroles dan op klassieke vaste flitspalen, omdat uit internationale onderzoeken blijkt dat daardoor het aantal ongevallen met een lichamelijk letsel met 30% daalt en de accidenten met een dodelijke afloop zelfs met 50% afnemen. Het effect van een snelheidscontrole over een langer tracé is dus zeker niet te minimaliseren, omdat ook in ons land al is gebleken dat in zones met trajectcontroles de gemiddelde snelheid effectief daalt.

Maar is het wel legaal om een bestuurder hiervoor op het bon slingeren? Is het wettelijk kader daarvoor aangepast? Dat zijn vragen die advocaat verkeersrecht Christophe Redko zich stelde. Hij is een specialist in dit vakgebied en slaagde er al regelmatig in om PV’s nietig te laten verklaren omdat de verbaliserende overheid zich beriep op de foute wetsartikels of ze verkeerd had geïnterpreteerd.

Hoe snel reed je exact?

Zijn trajectcontroles illegaal

Ook voor de trajectcontroles in ons land ziet hij een addertje onder het gras zitten, verklaarde Meester Redko aan DNET.be. Hij heeft het dan niet over het feit dat de recentste trajectcontroles in Wallonië nog niet zijn aangekondigd. Dat is geen reden tot nietigverklaring van een PV voor overdreven snelheid. Maar wel stelt hij de manier waarop de snelheidsovertreding wordt bepaald aan de kaak.

“Daarvoor moet in principe de snelheid op een specifiek punt gemeten worden, en dat gebeurt hier niet”, stelt Meester Redko. “Nu wordt de snelheid gemeten over een tiental kilometer tussen punt A en B, waarbij je zowel 70 km/u als 180 km/u kan hebben gereden. Enkel de gemiddelde snelheid wordt gemeten en op basis daarvan wordt dan een proces-verbaal opgesteld. Maar niemand kan me exact zeggen hoeveel te snel ik reed op een specifiek punt, wat strikt genomen wel vereist is volgens de heersende verkeerswetgeving.”

Meester Redko ziet misschien een mogelijkheid om op basis van dit hiaat in de verkeerswetgeving de PV’s voor snelheidsovertredingen bij trajectcontroles nietig te laten verklaren: “Het is zeker het proberen waard, want op zijn minst moet de desbetreffende wetgeving aangepast worden zodat de bestuurder op een correcte manier wordt berecht voor zijn inbreuken.”

Afwachten maar wat het resultaat zal zijn van deze stelling van Meester Redko rond de mogelijke illegaliteit van trajectcontroles. Voorlopig adviseren we je toch om het gaspedaal niet te diep in te drukken en voorzichtig aan het stuur te blijven.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's