De Brusselse regering zegt te streven naar een herverdeling van de beschikbare ruimte in de stad. Daartoe wil zij een deel van het parkeren op straat overhevelen naar overdekte parkeerterreinen erbuiten. Het overleg met de burgemeesters is onlangs van start gegaan. De Brusselse ministers hopen nog voor de zomer een ontwerp-verordening over dit onderwerp op te stellen.
Volgens Touring werkt de Brusselse regering aan de afschaffing van 65.000 extra parkeerplaatsen op straat, op basis van de redenering dat “hoe minder parkeerplaatsen er beschikbaar zijn, hoe minder mensen met de auto naar Brussel zullen komen en hoe minder Brusselaars met de auto zullen reizen”.
Veel te vroeg en gebaseerd op een verouderde inventaris
Voor de representatieve organisatie van automobilisten en gebruikers van andere individuele vervoermiddelen komt dit plan niet alleen veel te vroeg, maar is het ook gebaseerd op een verouderde inventaris. “Wij zijn voorstander van het terugdringen van het aantal auto’s in de stad, maar dan moet er wel een goed alternatief worden voorgesteld, wat op dit moment niet het geval is. Wij vrezen dat het meedogenloze anti-autobeleid van de Brusselse regering het economische leven en de handel in Brussel in gevaar zal brengen”, zo verklaarde zij donderdag.
Volgens haar is het plan gebaseerd op de registratie van 530.000 voertuigen in de regio, terwijl er 583.993 zijn, lichte bedrijfsvoertuigen meegerekend, en exclusief 36.256 motorfietsen, die ook parkeerplaatsen nodig hebben. Bovendien zijn de bevindingen over de beschikbare ruimte voor voertuigen, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer gebaseerd op cijfers van 2014. Hetzelfde geldt voor de inventarisatie van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.
Advertentie – lees hieronder verder
“Het aantal beschikbare parkeerplaatsen is sterk gedaald”
“Met deze cijfers is het onmogelijk om een goed beleid te voeren. Het aantal oppervlakteparkeerplaatsen is tussen 2014 en 2020 sterk gedaald (binnenring, fietspaden, verbreding van voetpaden, voetgangerszones, enz). Dit verdwijnen van oppervlakteparkeerplaatsen is niet gecompenseerd door de aanleg van nieuwe plaatsen elders. Dat was oorspronkelijk de bedoeling, maar in het nieuwe mobiliteitsplan Good Move is daar geen sprake meer van,” voegde Touring eraan toe.
Pendelaars en andere bezoekers hebben vaak geen andere keuze dan met de auto te reizen omdat alternatieven zoals het RER en de uitbreiding van de metro nog niet klaar zijn. Er is ook een gebrek aan gratis park & ride-zones, die zowel binnen als buiten het Gewest zouden moeten worden aangelegd. Ten slotte is er behoefte aan veel meer beveiligde fietsenstallingen. De fietssnelwegen, die in volle ontwikkeling zijn, zijn nog lang niet beschikbaar, rechtvaardigde de organisatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be