Mobiliteit

Auto blijft populairste vervoermiddel bij pendelaars

Geschreven door Belga | vertaald door J. Bosseloo | 22/02/2021

De auto blijft het vervoermiddel bij uitstek en 1 Belgische werknemer op 5 heeft een bedrijfswagen, een stijging van 5,5% in vergelijking met 2019. Deze cijfers komen uit de 5de editie van de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van het HR-dienstenbedrijf Acerta, die werd uitgevoerd onder 40.000 bedrijven.

Mede als gevolg van de coronaviruspandemie heeft de fiets in 2020 aan populariteit gewonnen: 1 op de 3 werknemers (33,3%) doet nu zijn woon-werkverplaatsingen met zo’n tweewieler en 14,6% rijdt er zelfs elke keer mee als ze naar het werk moeten. De fiets is dan ook de grote winnaar van de mobiliteitsbarometer 2020, met een toename van het gebruik ervan met 9,1% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Een deel van de werknemers gebruikt nog steeds de fiets in combinatie met andere vervoermiddelen. De auto blijft in dit opzicht zeer populair. In 2020 combineerde 17,2% van de werknemers regelmatig de fiets met de auto, tegenover 15,0% in 2019.

De fietsvergoeding is in opmars

Ook de fietsvergoeding lift mee op de populariteitsgolf. 1 op de 5 werknemers geniet al van een fiscaal voordelige fietsvergoeding per kilometer. Het aantal fietsvergunningen is in vijf jaar tijd met niet minder dan 60% gestegen: van 12,5% in 2015 tot 20% in 2020. Olivier Marcq legt uit: “De fietsvergoeding verlaagt de drempel om een fiets te leasen via de werkgever. De werkgever is echter niet verplicht een fietsvergoeding per afgelegde kilometer toe te kennen, behalve wanneer het paritair comité dit oplegt. Dit is bijvoorbeeld het geval met het paritair comité 200 voor werknemers. Dankzij deze vergoeding verdienen werknemers de kosten voor het leasen van een elektrische fiets snel terug.”

Koning Auto behoudt zijn troon

1 op de 5 Belgische werknemers in de privésector heeft (altijd) een bedrijfswagen ter beschikking. Dat is 5,5% meer dan in 2019 en 25% meer dan vijf jaar geleden. De toename van het aantal werknemers met een bedrijfswagen zet dus door ondanks, of beter dankzij, het coronavirus. Maar liefst 78,3% van de woon-werkverplaatsingen werden in 2020 (ten minste gedeeltelijk) met een personen- of bedrijfsauto gedaan. In 2019 bedroeg dat percentage 77,5%.

Olivier Marcq: “Natuurlijk heeft het massale telewerken het aantal kilometers dat de Belgen van en naar het werk afleggen aanzienlijk verminderd. De toepassing van thuiswerk zal dit jaar geleidelijk evolueren en we zullen overgaan naar een hybride model waarin thuiswerken en werken op kantoor elkaar afwisselen. Voor veel werknemers zullen deze verplaatsingen nog steeds per (bedrijfs)auto worden gemaakt, al dan niet in combinatie met een fiets. En dat is niet noodzakelijk een slechte zaak. Als we in de toekomst nog maar twee in plaats van vijf dagen per week naar ons werk gaan, zal het aantal kilometers dat tussen huis en werk wordt afgelegd drastisch dalen. Het coronavirus heeft dus het autogebruik duurzamer gemaakt. Bovendien worden auto’s steeds kleiner en milieuvriendelijker. Ik pleit er dan ook voor om de (bedrijfs)auto niet meteen te verbieden, maar de automatische associatie met een bepaalde bedrijfsfunctie te herzien. Zo zou bijvoorbeeld de auto van de zaak uit het standaardloonpakket moeten worden geschrapt en zouden werknemers een budget moeten krijgen zodat zij zelf de inhoud kunnen kiezen.”

Openbaar vervoer verliest

De grote verliezer in de jaarlijkse mobiliteitsstudie van Acerta is het openbaar vervoer. 8,1% van de Belgische werknemers in de privésector neemt soms de trein, tram en/of bus en 6% doet dat altijd. In beide gevallen gaat het om een lichte daling ten opzichte van het voorgaande jaar.

Olivier Marcq voegt hieraan toe: “Natuurlijk verhult dit gemiddelde verschillen in vestigingsplaats en werktijden van bedrijven, maar het blijft een feit dat weinig werknemers afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. De pandemie heeft de manier waarop sommige mensen reizen veranderd. Deze daling komt echter betrekkelijk weinig tot uiting in de cijfers. Dit is te wijten aan het feit dat abonnementen voor het openbaar vervoer vaak een heel jaar geldig zijn. Ze werden in 2020 in ieder geval veel minder gebruikt dan in andere jaren. De inspanningen om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken voor het woon-werkverkeer zijn door het coronavirus ernstig ondermijnd.”

Nog een laatste cijfer uit de barometer…

Belgen wonen gemiddeld iets minder dan 20 km van hun werkplek. Deze afstand wordt elk jaar een beetje groter. In de komende jaren zullen we waarschijnlijk ontdekken welke invloed het coronavirus – en massaal telewerken – op deze afstand zullen hebben.

Over de studie

De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op feitelijke loongegevens van een steekproef van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de particuliere sector, waaronder zowel kleine en middelgrote als grote bedrijven. De gegevens werden verzameld via de ACERTA Mobiliteitsbarometer tussen 2019 en 2020, en geven een representatief beeld van de Belgische beroepsbevolking. ACERTA voert elk kwartaal metingen uit.

Lees ook

Trefwoorden

Vind vandaag nog uw auto

Nieuwe- en tweedehandswagens