In 2017 maakte minstens 50% van de werknemers gebruik van het openbaar vervoer om op hun werkplek in Brussel te geraken. In dit opzicht blijft de trein met 36,2% het vervoermiddel bij uitstek, met een voorsprong op de auto (34,1%) en op de verschillende voertuigen van de MIVB (17,5%, bus, tram en metro samen). Naast het openbaar vervoer zit ook pendelen met de fiets in de lift.

Reisplan

Sinds april 2011 verplicht het Brusselse Gewest elk bedrijf met meer dan 100 werknemers die op dezelfde site in Brussel werken om een reisplan op te stellen. Dit heeft als doel de werknemers aan te moedigen om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van de wagen. Zo kan de luchtkwaliteit weer beter worden, net als de verkeersstroom. In de hoofdstad heeft dit plan invloed op 300.000 mensen of maar liefst 40% van de werknemers. Hiervan is 66% afkomstig uit het Vlaamse of Waalse Gewest.

Fietsen steeds populairder

Volgens het verslag kiezen ook steeds meer werknemers voor de fiets. Het aandeel is wat dat betreft verdubbeld in amper zes jaar tijd. Tegelijkertijd blijft de auto terrein verliezen (van 36,3% naar 34,1% over dezelfde zes jaar), ook al is de bedrijfsauto nog nooit zo populair geweest.

Logisch is alvast dat de woonplaats van de werknemer een rol speelt. Zo neemt het aandeel van degenen die gebruik maken van het openbaar vervoer toe bij bedrijven die in de buurt van stations of een metrohalte gevestigd zijn. 8,5% van de werknemers die op ongeveer 4 km van hun werkplek wonen, maakt gebruik van de fiets. Over afstanden van minder dan 10 km zijn ritjes met de wagen met bijna 5% afgenomen.

Thuiswerken in de lift

Tot slot kiest een derde van de werknemers er tegenwoordig voor om één keer per week van thuis uit te werken (in 2017), tegenover slechts 16% drie jaar eerder. Ook dit helpt om het fileprobleem te verkleinen.