D’Ieteren is al jaren de officiële invoerder van de automerken Audi, Volkswagen, Seat, Skoda en Porsche, maar profileert zich tegenwoordig als mobiliteitsprovider met een ruimer spectrum dan enkel de auto als vervoermiddel. De groep richt zich intussen ook op andere mobiliteitsoplossingen, zoals de fiets door de uitbouw van fietsenwinkelketen Lucien.
Daarom houdt D’Ieteren ook systematisch de vinger aan de pols als het over mobiliteit gaat. Zo kreeg studiebureau Profact de opdracht onderzoek te doen naar de mobiliteitsnoden en het verplaatsingsgedrag van particulieren en bedrijven. Het resultaat werd zopas gepubliceerd in de nieuwe Polaris-studie 2023.
Daarin zijn de belangrijkste conclusies dat er weinig interesse is om het bestaande mobiliteitsgedrag aan te passen, dat de (duurzame) auto een prominente rol blijft behouden en men een beperkte kennis heeft over de bestaande alternatieve mobiliteitsoplossingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Tendensen bevestigd
“Eigenlijk bevestigen de recentste resultaten de tendensen die we in 2021 al konden ontdekken”, verduidelijkt José Fernandez, Chief Marketing & Digital Officer bij D’Ieteren. “Zo komt de elektrische mobiliteit zeker in Vlaamse bedrijven sterk op gang. In totaal zegt bijvoorbeeld maar liefst 42% van de ondervraagde particulieren en bedrijven klaar te zijn voor de overstap naar een elektrische auto, maar de bezwaren van privérijders zijn dezelfde als in 2021. Namelijk een gepercipieerde hoge kostprijs, beperkte laadmogelijkheden en twijfels over het rijbereik. Daarnaast blijken zonnepanelen een uitgesproken trigger te zijn in de keuze voor een elektrische auto. 72% van de eigenaars van zonnepanelen verklaart klaar te zijn voor de overstap naar een elektrisch voertuig.”
Bij bedrijven valt het duidelijk op dat de car policy steeds vaker plaats ruimt voor een ‘mobility policy’ waarin ook de fiets is opgenomen. “En als het over fietsen gaat”, voegt Fernandez eraan toe, “zien we een duidelijke toename van het aantal verplaatsingen per elektrische fiets. Zeker in Vlaanderen. Hetzelfde geldt voor de gedeelde mobiliteit. Die kent een sterke groei (+5%) qua gebruikersaantal, maar zonder dat gedeelde mobiliteit daarom al structureel is opgenomen in het verplaatsingsgedrag. Tegelijkertijd stagneert het aandeel van het openbaar vervoer.”
De belangrijkste bevindingen van de Polaris-studie 2023
1. De auto blijft centraal staan in de mobiliteitsgewoonten van de Belg: 90% van de gezinnen beschikt over een eigen wagen.
2. Er is maar weinig animo om dit in de nabije toekomst te veranderen. Toch wint de elektrische fiets aan belang, als onderdeel van het loonpakket.
3. De hoge kosten en de verwachte problemen bij het opladen vertragen de overgang naar elektrische voertuigen bij privérijders.
4. De dealer blijft het belangrijkst aanspreekpunt. Wat de laadstations betreft, verwachten de klanten de steun van de lokale overheden.
5. Voor fleetklanten met een bedrijfswagen zit de elektrificatie in de lift, onder impuls van het nieuwe belastingregime.
6. Vlaanderen loopt duidelijk voorop in de transitie naar een duurzamere mobiliteit. De elektrische fiets is goed ingeburgerd bij de bevolking en de bedrijfswagenparken zijn meer gericht op elektrische voertuigen.
7. Bij nieuwe mobiliteitsoplossingen is het nodig om het bredere publiek nog beter bewust te maken van de mogelijkheden.
De eindconclusie voor D’Ieteren is duidelijk: “Onze strategie om met een ecosysteem van mobiliteitsoplossingen aan zowel bedrijven als particulieren een naadloze mobiliteit aan te bieden werkt en zal verder worden versterkt om nog preciezer in te spelen op de gedetecteerde noden”, luidt het.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be