SUV’s niet gevaarlijker dan andere auto’s

SUV’s worden vaak met de vinger gewezen. Voor hun omvang, hun verbruik en dus een grotere vervuiling, maar ook voor hun veiligheid. Omdat deze grote voertuigen gevaarlijker zouden zijn voor zwakke weggebruikers. Nu ontkracht een studie die laatste bewering …

Gepubliceerd op 24 april 2022
Leestijd : 3 min

Deel

SUV’s niet gevaarlijker dan andere auto’s

SUV’s zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een hype. Wereldwijd is dit nu het populairste autogenre. Wat waardeert het publiek hierbij? Hun veelzijdigheid, de uitstraling, de hogere rijpositie in het verkeer, onder anderen. In een paar jaar tijd hebben SUV’s zich dan ook stevig gemanifesteerd, wat meteen het einde inluidde van tal van andere koetswerkvormen waarvan ze de plaats hebben ingenomen (monovolumes bijvoorbeeld).

Vrijwel alle merken en categorieën hebben nu recht op hun SUV-versie, maar blijft het een feit dat SUV’s ook in veel opzichten worden afgekeurd. Milieuactivisten en politici in het bijzonder wijzen op hun grotere omvang en gewicht die bepalend zijn voor een hoger verbruik en meer vervuiling. Wat deels waar is. Bovendien zouden SUV’s vanwege hun grotere formaat en massa ook gevaarlijker zijn bij een ongeval met een zwakke weggebruiker.

Niet minder veilig

Wat het gevaar van SUV’s tegenover van zwakke gebruikers betreft, zou de waarheid echter geheel anders zijn. Hoe verrassend het ook mag lijken, een studie van Vias geeft aan dat “kwetsbare gebruikers niet meer gevaar lijken te lopen tijdens een ongeval met een SUV dan met een ander type auto“.

ranger

Advertentie – lees hieronder verder

Dit is dus een radicale ommekeer die natuurlijk in tegenspraak is met verschillende eerdere studies. Vooral Amerikaanse rapporten (uitgevoerd tussen 2009 en 2016) over dit onderwerp, waaruit bleek dat met een SUV het risico op overlijden van voetgangers twee tot drie keer zo groot was in vergelijking met een ander voertuig. Natuurlijk lijken in de VS de SUV’s (die daar eerder pick-ups zijn) meer op vrachtwagens dan op auto’s … Uit deze studies kan je dus geen overhaaste conclusies trekken voor de Europese markt, ook al werd dit al jaren gedaan…

Een ander verhaal

Daarom werd tussen 2015 en 2020 in België een analyse uitgevoerd naar de ernst van meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker. Het resultaat is duidelijk: het sterftecijfer is 1,02% met een traditionele auto en… 0,99% voor kleine en middelgrote SUV’s, d.w.z. het grootste deel van het wagenpark. Aan de andere kant zou dit cijfer stijgen tot 4,44% bij de zeer grote SUV’s.

De conclusie van VIAS luidt dan ook als volgt: “Kwetsbare gebruikers hebben nagenoeg hetzelfde risico om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV (NVDR: dus de meest voorkomende op onze wegen) als bij een ongeval met een ander type auto. De cijfers suggereren dat grote SUV’s gevaarlijk kunnen zijn voor kwetsbare gebruikers, maar het is niet mogelijk om op basis van zo weinig ongelukken (NVDR: 45 ongevallen en twee doden) een echte conclusie te trekken. »

Veiligere SUV’s

mercedes-eqs-suv-2022-9

Daarnaast geeft VIAS ook aan dat bij een ongeval tussen twee auto’s de inzittenden beter beschermd zouden zijn aan boord van een SUV. Inderdaad, volgens het Instituut heeft de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wat niet wordt verklaard door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak nieuwer is en uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën. In deze context hebben de inzittenden van SUV’s bij een ongeval zelfs 24% meer kans om te overleven dan die van een klassieke auto.

Dit zal de overheid misschien aan het denken zetten over hun standpunt tegen de SUV. Vooral in Wallonië op een moment dat de adviseurs van het kabinet van minister Philippe Henry (Ecolo) proberen de juiste berekeningsformule op te stellen voor de toekomstige hervorming van de autobelasting die SUV’s moet bestraffen op basis van dit foute argument. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.