Een tweedehandswagen kopen

Duitse TÜV constateert dat elektrische auto’s sneller slijten

In Duitsland is de TÜV verantwoordelijk voor de technische keuring van auto’s. En niet onverwacht werd daarbij de voorbije maanden opgemerkt dat het hogere gewicht van elektrische auto’s leidt tot vroegtijdige slijtage van bepaalde organen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 mrt. 2023 | Leestijd: 4 min

In Duitsland is de TÜV een absolute referentie. Deze organisatie is verantwoordelijk voor homologaties, maar ook voor de technische controle, waardoor de structuur een kolossaal aantal auto’s onderzoekt. Voldoende om ook statistieken op te stellen.

Wat elektrische auto’s betreft, is het algemeen aanvaard dat deze auto’s zuiniger in het gebruik zijn. Ook op vlak van onderhoud, omdat er minder olie te vervangen is, er geen koppeling is en de remmen minder belast zijn door regeneratie. Daarnaast staat het internet vol met voorbeelden van elektrische auto’s die honderdduizenden kilometers hebben afgelegd met één enkele accu. Is dit dus de ultieme oplossing? Niet echt volgens de TÜV, want na een paar jaar observatie blijkt dat andere beperkingen een negatieve invloed kunnen hebben op de levensduur.

Advertentie – lees hieronder verder

Vier modellen onderzocht

De studie van de TÜV richtte zich op 4 populaire elektrische modellen: de BMW i3, de tweede generatie Nissan Leaf, de Renault Zoé en de Tesla Model 3. De onderzoekers vonden duidelijk zwakheden in de remmen en het chassis vanwege het extra gewicht door het batterijpakket in deze voertuigen. Het is duidelijk dat de kloof met thermische modellen aanzienlijk is.

Het hogere gewicht van elektrische auto’s zou een aanzienlijke impact hebben op de ophanging en de aandrijving, inclusief de assen en de remmen die meer op de proef worden gesteld. Verrassender is dat het verminderde gebruik van de remmen (door regeneratie) ook voortijdige slijtage zou veroorzaken. Hoezo? Volgens de TÜV leidt het feit dat de remmen van het voertuig minder worden gebruikt, zelfs tot een afname van de wrijvingscoëfficiënt van remblokjes die te weinig worden belast, waardoor hun levensduur wordt verkort.

Tesla-Model-3-structures

Specifieke kritiek

De TÜV geeft ook enkele details van de onderzochte modellen. Zo vertoont de Renault Zoé een voortijdige slijtage van de draagarmen of torsiestangen, ook al heeft deze elektrische wagen geen bovengemiddeld uitvalpercentage bij technische controle. Dit is slechts een constatering.

De Nissan Leaf van zijn kant presteert iets boven het gemiddelde, ook al vertoont hij zwakheden voor de dimlichten (!) en de remschijven. Logischerwijs heeft de BMW i3, met een ouder design, meer last van deze problemen. Vreemd genoeg draagt de Tesla Model 3 volgens TÜV de rode lantaarn. Inderdaad, bijna 9% van de modellen faalt tijdens de eerste verschijning bij de technische controle, terwijl deze auto toch een vrij recent ontwerp is. Ook hier zijn de remschijven een echte zwakte, net als de ophangingselementen.

Volgens de TÜV zou dit vooral te wijten zijn aan de sterke prestaties van het Model 3, wat onvermijdelijk leidt tot een hogere belasting van de componenten. Gewicht is de vijand, betoogde ooit de stichter van Lotus, Colin Chapman. Inderdaad nog steeds blijft dit motto geldig. Dit is een duidelijk universeel principe, ook bij de elektrische auto.

Foto: © TÜV

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon