Hoewel alles dicht bij elkaar ligt in België in vergelijking met andere landen, blijft ons land niet gespaard van files. Ze zitten bijna weer op het niveau van voor de crisis, hoewel veel werknemers nu structureel kunnen telewerken. Helaas kosten de files de samenleving steeds meer aan verloren werktijd of verspilde brandstof. Volgens het VBO en FEBIAC, dat een platform beheert dat in real time de files bijhoudt, worden de kosten van files alleen al in 2022 geschat op 4,8 miljard euro. En in 2023? Zelfde verhaal: er zou nu al 354 miljoen euro verloren gegaan zijn…
Volgens de Nederlandse navigatiespecialist TomTom, die jaarlijks een wereldwijde balans opmaakt van de files, is de situatie in het Brussels Gewest in 2022 nog verslechterd. Vorig jaar duurde het gemiddeld 25 minuten en 30 seconden om 10 km af te leggen, nog 50 seconden langer dan in 2021. Deze score is bijzonder hoog, want in Antwerpen, dat op de tweede plaats van de Belgische steden staat, duurt een gelijkaardige afstand maar 14 minuten en 40 seconden. Op de derde plaats staat Luik, met een reistijd die 20 seconden korter is dan in Antwerpen.
236 uur verloren in files
Volgens dezelfde barometer hebben automobilisten in Brussel gemiddeld 236 uur doorgebracht in de spits, waarvan 91 uur stilstaand in files. Dat is een verlies van bijna vier volledige dagen. Spitsverkeer verlengt de reistijd met 38 procent, wat ook een impact heeft op de opwarming van de aarde (en schadelijke uitstoot). Volgens TomTom stoot elke automobilist die in Brussel in de file staat jaarlijks 202 kg extra CO2 uit, wat overeenstemt met 161 euro aan benzine en 130 euro aan diesel. Automobilisten met een elektrische auto zouden dan weer 89 euro verloren zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Met deze cijfers eindigt Brussel op de veertiende plaats in de lijst van steden met de meeste files, waarvoor 389 steden onderzocht werden. Niets om trots op te zijn, zeker aangezien de Brusselse regering er alles aan doet om ‘zachte’ mobiliteit te bevorderen en het autogebruik te ontmoedigen met het nieuwe mobiliteitsplan Good Move. Dat werd niet bepaald positief ontvangen en is bedoeld om het transitverkeer te verplaatsen naar de hoofdwegen … die dan onvermijdelijk nog meer verstopt raken. TomTom legt natuurlijk geen verband tussen beide zaken. Niemand waagt zich daar nu al aan, want de testfase is nog niet afgerond.
Sinds de covidcrisis is Brussel in de rangschikking van TomTom gestegen van de 44ste plaats (2019) naar de 14de. Londen is nog altijd de meest filegevoelige stad ter wereld met 36 minuten en 20 seconden om 10 km af te leggen. Een magere troost?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be