Is mobiliteitsplan Good Move te duur om voort te zetten?

Het Brusselse mobiliteitsplan Good Move leidt tot grote ontevredenheid en graaft bovendien een diepe financiële put. In de periode 2022-2023 is er 14 miljoen euro voor vrijgemaakt. Zal dit opnieuw woede veroorzaken?

Gepubliceerd op 12 februari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Is mobiliteitsplan Good Move te duur om voort te zetten?

Het nieuwe mobiliteitsplan Good Move, een initiatief van Brussels minister Elke Van den Brandt (Groen), werd in augustus 2022 ingevoerd. Het veroorzaakte sindsdien veel reacties in verschillende gemeenten, zowel van inwoners als pendelaars, die op de hoofdwegen gegroepeerd worden en wijken niet langer kunnen doorkruisen. En dat was precies de bedoeling: in veel zones het doorgaand verkeer verbannen om de rust in deze wijken te herstellen.

In de praktijk zien bepaalde mensen dat anders. Ze vinden dat Good Move voor hen een nieuw obstakel vormt in het sowieso al moeilijke autoverkeer van elke dag. En dan is er nog een andere factor: de kosten van dit mobiliteitsplan. Deze vraag werd onlangs in het parlement gesteld aan de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt. David Weytsman (MR) merkte op dat de uitgaven voor Good Move sinds het begin van de legislatuur al 6,42 miljoen euro bedragen. Hij stelt vast dat de kosten alleen maar blijven oplopen.

bru-01

14 miljoen euro

Naast de 6,42 miljoen euro die al uitgegeven werd, moet je ook nog de geplande uitgaven voor 2023 meerekenen. En die zijn niet min: 5,7 miljoen euro subsidies aan de gemeentes voor infrastructuur, maar ook 300.000 euro subsidies voor de werking van diezelfde gemeentes, 1 miljoen euro voor technische ondersteuning, 750.000 euro voor mobiliteitsstudies en nog 1 miljoen euro om de inwoners en de economische actoren beter te informeren. 

Advertentie – lees hieronder verder

Dit brengt het totaalbedrag op 14 miljoen euro. Het liberale parlementslid veroordeelde deze uitgaven en verklaarde aan agentschap Belga: “We wisten dat Good Move slecht was voor de mobiliteit. We weten nu ook dat het slecht is voor de portemonnee van de Brusselaars.” Het parlementslid dringt er daarom op aan dat Good Move weer centraal komt te staan in het debat en dat het plan opnieuw bekeken wordt, deze keer met een strikte begroting. Zoals bekend vindt de MR dit plan ongeschikt voor de realiteit van veel inwoners en werknemers. Sommige gemeentes willen het ook niet. Ter herinnering: in Kuregem werd de infrastructuur vernield, Anderlecht zette een stap terug en Sint-Lambrechts-Woluwe heeft de resultaten van de gewestelijke studie afgewezen. Kortom, de toekomst van Good Move lijkt steeds meer gehypothekeerd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Mobiliteit
Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.