Het mobiliteitsplan Good Move wordt uitgebreid tot de 19 Brusselse gemeenten. Het startschot werd in augustus gegeven in Brussel centrum, met als hoofddoel automobilisten te ontmoedigen om door woonwijken te rijden door ze naar hoofdwegen te ‘begeleiden’, zoals de kleine ring, die natuurlijk (nog) sneller verzadigd raken dan voorheen. Het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil zo meer ‘bewegingsruimte’ geven aan bewoners en tegelijk de luchtkwaliteit verbeteren.
Hoewel Good Move rust zou moeten brengen, gebeurt het omgekeerde. In Kuregem werden zelfs betonblokken verplaatst (die waren verwijderd om de richting van het verkeer of de toegang tot straten te veranderen) en borden afgebroken. In Jette hetzelfde verhaal, net als in Schaarbeek.
Wat die laatste gemeente betreft, daar werd afgelopen maandag het derde luik van het Good Move-plan geactiveerd. Dit omvatte de invoering van een nieuwe verkeersrichting op het Eugène Verboekhovenplein. Concreet geldt in de Stephensonstraat nu eenrichtingsverkeer aan beide zijden van het Stephensonplein, waar een ‘filter’ werd geplaatst omdat deze straat veel doorgaand verkeer aantrekt tussen de Van Praetbrug en het Noordstation. Passerende automobilisten worden zo gedwongen om langs het kanaal te blijven rijden.
Bovendien werd het Paviljoenplein aangepast om het passerende verkeer als het ware af te snijden, terwijl in de Vanderlindenstraat, tussen de James Wattstraat en de Paviljoenstraat, voortaan alleen ‘plaatselijk verkeer’ is toegelaten. Om na te gaan of mensen zich aan die regel houden, staan er ANPR-camera’s opgesteld. Een bijkomende maatregel zal in het voorjaar van 2023 worden genomen: de Maarschalk Fochlaan en de Prinses Elisabethlaan gaan aan weerszijden van het Verboekhovenplein eveneens eenrichtingsstraten worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegenstanders van het project hadden de gemeenteraad al laten weten niet akkoord te gaan met de invoering van het eenrichtingsverkeer. En maandagavond, in de marge van de vergadering van de volksvertegenwoordigers, voerden een honderdtal mensen hun dreigementen uit: alle borden, blokken of barrières werden vernield of verplaatst opdat het verkeer niet zou wijzigen.
Ce soir après Cureghem, Jette, Saint-Gilles et Woluwe 1200 c’est l’émeute contre Good Moove à Pavillon-Schaerbeek : poteaux arrachés – la population ne veut pas de ces mesures imposées par des fonctionnaires du haut de leurs bureaux ou par le clown-frustré et aigri de Rixensart
27
8:08 PM · Oct 24, 2022Stap voor stap
Dit is geen op zichzelf staand voorbeeld. Ook in andere gemeenten nemen de autoriteiten een pak voorzorgsmaatregelen bij de uitvoering van Good Move. In Elsene, meer bepaald in de Flageywijk, werd bijvoorbeeld zopas een nieuw verkeersbeheersysteem ingevoerd en werd beslist om de volgende fase van de uitvoering van het plan pas in mei 2023 van start te laten gaan – kwestie van alles goed voor te kunnen bereiden en zo de kans op problemen te verkleinen.
Hoewel het Good Move-plan wel degelijk ‘vooruitgang’ boekt (onze excuses voor de woordkeuze), gaat het langzamer dan verwacht en is er minder acceptatie in de volkswijken dan in de meer welvarende. En Ecolo geeft bij monde van medevoorzitter Rajae Maouane zelfs toe dat de mate van het autogebruik in het Brusselse wellicht werd onderschat. Ze herhaalde ook nog maar eens dat het circulatieplan niet ‘anti-auto’ is. Een moeilijk te geloven uitspraak, aangezien het uiteindelijke doel toch is om de aanwezigheid van auto’s in de hoofdstad tegen 2030 met 30% te verminderen.
Beelden : Twitter Rue de la Loi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be