Ook in 2025 dreigt het filerecord eraan te gaan

Vooral rond Brussel en Antwerpen was 2024 een recordjaar voor de files. Beterschap is niet in zicht; de eerste maanden van dit jaar werd het zelfs nog erger.

Gepubliceerd op 1 mei 2025
Leestijd : 4 min
Ook in 2025 dreigt het filerecord eraan te gaan

Voor wie weleens met de (vracht)wagen langs Brussel of Antwerpen moet, is het geen nieuws, maar de cijfers bevestigen het: het jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum meldt dat er nooit eerder zoveel filedagen waren als in 2024. Het gaat om dagen waarop er meer dan 200 kilometer file stond op het Vlaamse snelwegennet (waartoe ook het grootste deel van de Brusselse Ring behoort).

In 2024 waren er in totaal 60 van zulke dagen, ofwel ongeveer een kwart van de werkdagen in een jaar. Dat is liefst driemaal zo veel als in 2022.

Wegenwerken en weergoden

Het Vlaams Verkeerscentrum wijst verschillende oorzaken aan. Dat er zowel op de ringwegen van Brussel als van Antwerpen grote werken plaatsvinden doet er alvast geen goed aan. Daarnaast was 2024 een jaar met zeer veel regendagen, vooral in de eerste jaarhelft, waardoor meer mensen de auto nemen in de plaats van bijvoorbeeld de fiets, de zichtbaarheid vermindert en er meer ongevallen gebeuren.

Gemiddeld gebeuren er op een werkdag (exclusief de schoolvakanties) liefst 26 ongevallen op een snelweg die verkeershinder tot gevolg hebben. Sinds de start van de metingen, in 2011, is het aantal ongevallen gestaag toegenomen. Waren dat er in 2012 nog 15, dan is dat nu haast het dubbele. Enkel in het (coro-na)jaar 2020 daalde het aantal hinderongevallen.

Advertentie – lees hieronder verder

De evolutie is opmerkelijk, gezien moderne auto’s net steeds meer rijhulpmiddelen aan boord hebben om uitgerekend op de snelweg, waar de verkeerssituatie voldoende voorspelbaar is om de elektronische assis-tenten hun werk te laten doen, ongevallen te voorkomen.

touring-belgique-files-1

Ook dit jaar sneuvelen er records

Er is weinig beterschap op komst, aldus Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscen-trum, aan VRT NWS. "We hadden bij de start van een nieuw jaar nooit eerder zulke hoge filecijfers als dit jaar. Net zoals 10 van de 12 maanden vorig jaar, braken ook januari en februari 2025 records: ze waren de zwaarste filemaanden januari en februari sinds de start van onze metingen in 2011."

Maart brak wel even de trend, met dank aan het droge weer. Toch was ook dat de op twee na zwaarste sinds de start van de metingen.

Meer weekendfiles

Volgens Bruyninckx worden er nochtans nog steeds minder kilometers gereden dan voor de coronaperio-de. De drukte kent wel andere pieken dan vroeger.

Opmerkelijk is de toename van het aantal files in het weekend, vooral op zaterdag. Het is een combinatie van meer vrijetijdsverplaatsingen en het feit dat wegenwerken op kritische punten vaak ook in de week-ends, of net enkel in de weekends, doorgaan. De weekendfiles zijn wel een stuk korter dan tijdens de week-dagen.

Onder andere de grote doorbraak van het thuiswerk in de coronaperiode legde de nadruk nog meer op dinsdag en donderdag als filedagen bij uitstek. Die tendens lijkt voorzichtig te keren, en met name op maandagochtend is de spits weer een stuk nijpender geworden.

De filehoofdsteden

Brussel en Antwerpen blijven de filehoofdsteden bij uitstek in Vlaanderen. Volgens het Verkeerscentrum verliezen weggebruikers er liefst een vijfde van hun reistijd in de file.

Antwerpen kent de grootste filedruk, ofwel het aantal kilometers file vermenigvuldigd met het aantal mi-nuten dat deze er staat. In 2024 nam de ochtendspits er nog eens met 7 procent toe, en zelfs 13 procent in de avond. De werken aan de Oosterweelverbinding en de renovatie van de Beverentunnel liggen mee aan de oorzaak daarvan.

De stijging in Brussel was dan weer sterker, vergeleken met 2023. De ochtendspits nam er met 17 procent toe, en de avondspits zelfs met 29 procent. Ook daar zijn renovatiewerken deel van de oorzaak, in dit geval aan de Leonardtunnel, het viaduct van Vilvoorde en het knooppunt bij Zaventem.

Het zijn niet de enige zwarte punten in België wat verkeersopstoppingen betreft. Met name in Sterpenich, op de E25 aan de Luxemburgse grens, is het dagelijks aanschuiven geblazen. Een gevolg van het grote aan-tal pendelaars tussen ons land en het Groothertogdom, waar de vastgoedprijzen veel hoger liggen dan in de Ardennen.

Andere beruchte filelokaties zijn de E42 in Bergen en de zone rond de verkeerswisselaar van Loncin, bij Luik, waar de E40, E42 en E25 bij elkaar komen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!