FEBIAC (de federatie van de auto-industrie) en het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) hebben vier jaar geleden een rekenmodel voor files gelanceerd. Het Belgian Mobility Dashboard berekent de financiële verliezen op basis van de dagelijkse files. Methodologisch worden gegevens zoals verloren tijd, brandstofkosten en extra uitstoot in de berekening opgenomen.
Wie tijd verliest door in de file te staan, verliest natuurlijk ook geld. Werknemers in de file presteren niets, wat een aanzienlijk verlies betekent voor het bedrijf.
5,3 miljard euro
Helaas eindigde het jaar 2024 met een nieuw en triest record: in het afgelopen jaar liepen de filekosten op tot 5,3 miljard euro, of 300 miljoen euro meer dan het totaal van 2023. Als we de resultaten opsplitsen, zien we dat personenwagens 41% van de totale kosten vertegenwoordigen, terwijl de overige 59% toe te schrijven is aan het wegtransport.
Sommige maanden zijn ook duurder dan andere. Vaak verhogen de kosten tegen het einde van het jaar, wanneer iedereen opnieuw aan de slag is en er minder vakanties zijn. Maar ook de weersomstandigheden zijn dan slechter. Zo werd in oktober voor 549 miljoen euro verloren, in november voor 518 miljoen euro en in september voor 502 miljoen euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Paradoxaal genoeg was de duurste maand niet de maand met de grootste files. In januari stonden de langste files op het Belgische wegennet, met een gemiddelde dagelijkse lengte van 1.544 km. Dan volgen november (1.497 km) en oktober (1.453 km). De zwartste dag op de wegen was woensdag 17 januari 2024, met een piek van 8.280 km om 17 uur. De oorzaak? Sneeuwval...
Verloren tijd
Het Belgian Mobility Dashboard berekende ook het gemiddelde dagelijkse tijdverlies. Hieruit leren we dat een automobilist in 2024 gemiddeld 6 min 35 s per dag verloor, wat neerkomt op een 40 uur op een jaar. Dat is dus een volledige werkweek voor een werknemer. Een fors tijdverlies en 1% meer dan het cijfer dat in 2023 geregistreerd werd.
De resultaten van FEBIAC en het VBO komen overeen met die van de fabrikant van navigatiesystemen TomTom. Het bedrijf stelt een rangschikking op van de drukste steden van de wereld. En België scoort niet goed. Op een totaal van 387 steden in 55 landen staat Brussel op de tiende plaats. Een automobilist zou er 27 minuten over doen om 10 km af te leggen met de auto.
Hetzelfde zien we in een andere ranglijst, de Global Traffic Scorecard van het Britse bedrijf Inrix, die Brussel in de top 5 plaatst van de meest overbelaste steden in Europa. Brussel Mobiliteit heeft deze ranglijsten bekritiseerd met het argument dat het met de snelheidsbeperking van 30 km/u minstens 20 minuten duurt om 10 km af te leggen. Akkoord, maar laten we niet vergeten dat je op veel grote verkeersassen nog altijd 50 km/u mag rijden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be