Mobiliteit

Elektrische step maakt jaarlijks honderden slachtoffers

De elektrische step is zeer populair in steden, zowel in België als daarbuiten, maar zorgen daar ook voor heel wat verkeersslachtoffers. Vorig jaar waren ze in Vlaanderen alleen al betrokken bij meer dan 200 ongevallen, met zelfs 2 doden als gevolg. De roep naar een strengere reglementering klinkt steeds luider.

Geschreven door Alain De Jong | 16/11/2021

Dit zijn inderdaad alarmerende cijfers, zeker als je weet dat de elektrische step zijn grote boom pas dit jaar beleefde en dat de slachtoffers in Brussel en Wallonië nog niet in deze statistieken zijn opgenomen.

Hoewel deze nieuwe vorm van zachte mobiliteit bijzonder handig (en trendy) in de stad is, zijn er toch ernstige risico’s aan verbonden die tot ernstige ongevallen, zware verwondingen en zelfs de dood kunnen leiden.

Vandaar dat Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) pleit voor dringende maatregelen om de veiligheid op de elektrische steps of e-steps te bevorderen. Ze raadt de gebruikers aan om een helm te dragen, een voorafgaande opleiding te volgen en is ook voorstander van een minimumleeftijd van 16 jaar, omdat het toch om vrij snelle voertuigen gaat die 25 km/u halen of soms zelfs sneller rijden als ze opgevoerd werden.

Hoofdverwondingen

elektrische step

In meer dan de helft van de ongevallen kwam een e-stepper in aanvaring met een auto en belandde tegen of onder het voertuig. Er waren verder ook veel aanrijdingen met voetgangers en fietsers, meldt VSV.

Het probleem is dat een step minder stabiel is dan een fiets, ook kleine wielen heeft waardoor men gemakkelijker valt over oneffenheden in het wegdek en niet zo krachtig afremt. Als de snelheid dan nog is opgevoerd, wordt het extra gevaarlijk. Dat is ook te zien aan de verwondingen die de slachtoffer oplopen: vaak vallen ze op hun hoofd en lopen ze breuken op in hun aangezicht.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is zich bewust van het gevaar dat elektrische steps met zich meebrengen en is plan de gepaste maatregelen te nemen in overleg plegen met de andere ministers van mobiliteit in ons land om het gebruik van elektrische steps beter te reglementeren en de risico’s te beperken.

 Ze wil vooral inzetten op sensibilisering voor het gebruik van de e-step, want dit is natuurlijk een interessant nieuw vervoermiddel om relatief korte afstanden sneller en comfortabeler af te leggen dan je te voet zou doen. Echter wel op voorwaarde dat het veilig gebeurt. En net daarom moet er een gepast kader komen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's