De Klimaattop COP26 zorgt voor heel wat beroering op politiek vlak, met nieuwe maatregelen die heel streng zijn maar tegelijk getuigen van weinig inzicht op vlak haalbaarheid en betaalbaarheid voor de brede bevolking. Zeker Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) stond in het oog van de storm door haar aankondiging dat vanaf 2027 nieuwe auto’s verplicht elektrisch worden en dat ook de tweedehandsmarkt vanaf 2030 nog enkele elektrische voertuigen mag verkopen.
Het Vlaams Klimaatplan is intussen lichtjes afgezwakt met een vooruitgeschoven datum naar 2030, terwijl aan de tweedehandsmarkt voorlopig niet wordt geraakt. Toch blijft Lydia Peeters zeer strijdvaardig, zoals blijkt uit een recent interview in De Standaard waarin ze aankondigt dat de kilometerheffing er zeker komt en dat ze de Vlaming echt uit de auto wil krijgen. Straffe taal van een politicus uit een minderheidsregering die uitpakt met een radicaal mobiliteitsplan dat bij weinig landgenoten een draagvlak vindt, wegens onrealistisch op die termijn én onbetaalbaar voor vele gezinnen.
Geen alternatieven
Wil Lydia Peeters dan van autorijden een privilege voor de allerrijksten maken? Zo lijkt het erop. Want de Belg moet de volgende jaren al fors investeren in het energievriendelijker maken van zijn woning en zou dan ook nog een nieuwe en dure elektrische auto moeten kopen, terwijl de elektriciteitsfactuur eveneens fiks duurder zal worden. Dit lijkt een mooi scenario voor een fictiereeks over de ondergang van onze maatschappij in de stijl van Mad Max waarin bendes oorlog voeren over de schaarse voorraad brandstof die er nog rest.
In haar beleid ligt de focus totaal op de elektrische transitie, maar ontbreekt elke vorm van modal shift om bijvoorbeeld het openbaar vervoer sterk uit te bouwen en te promoten zodat de automobilisten spontaan hun auto aan de kant laten staan omdat dit de evidente, comfortabelste en goedkoopste oplossing is. De gebruikers stimuleren in een bepaalde richting gaat nu eenmaal vlotter en wekt ook meer sympathie op.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen privéauto meer
In De Standaard verklaarde Lydia Peeters ook dat ze de Vlaming eindelijk uit de auto wil krijgen en dat we moeten afstappen van het idee dat ieder zijn eigen auto moet hebben. Ze verwijst daarvoor naar Denemarken waar ze onlangs op werkbezoek was en intussen acht privéwagens door één deelauto zijn vervangen, omdat het bezit en het gebruik van een auto er zeer duur is. Volgens de minister moet autorijden dus ook bij ons zeer duur worden, zonder dat ze echter betaalbare alternatieven voorziet.
Natuurlijk leidt een overgang naar elektrisch rijden niet meteen tot een vermindering van de files. Vandaar dat Peeters benadrukt dat ook een slimme kilometerheffing die rekening houdt met regio’s en tijdstippen er zeker zal komen. Dit vereist ook een aanpassing in de fiscaliteit om de huidige autobelasting te vervangen en het verlies van accijnzen op fossiele brandstoffen te compenseren. Zal dat uiteindelijk een besparing opleveren voor de Belgische bestuurders? Wij geloven van niet…
Foto Lydia Peeters © BELGA via Sudinfo | La capitale
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be