Mobiliteit

Elektrische steps baren ernstige zorgen

In het kader van de nieuwe zachte mobiliteit maken elektrische steps een sterke opgang. Dit handig en trendy vervoermiddel zorgt echter ook voor heel wat problemen: chaos op de voetpaden en vele ongevallen met vaak ernstige gevolgen. Het moet het verder?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 20 okt. 2021 | Leestijd: 6 min

De evolutie in onze vervoergewoonten in en rond de steden leidt tot tal van nieuwe vervoermiddelen die de plaats van de auto stilaan gaan innemen. De elektrische fiets is ongekend populair, maar ook andere tuigen met een elektrische aandrijving doken de voorbije jaren in onze straten op. De grote hit is ongetwijfeld de elektrische step die steeds meer aanhangers kent.

Niet zonder reden, want dit is een zeer handig en flexibel vervoermiddel in het stadscentrum dat ook vaak in een deelsysteem wordt aangeboden. Ideaal voor wie snel en zonder veel inspanning de laatste kilometers van zijn verplaatsing in de stad wil afleggen. Toch duiken er bij het gebruik van de elektrische steps ook enkele problemen en ergernissen op die mits de ontwikkeling van het gepaste kader wellicht eenvoudig op te lossen zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Wildparkeren

elektrische steps

Vooral de deelsteps worden her en der op de voetpaden en pleinen achtergelaten en belemmeren soms de doorgang van de voetgangers of de toegang tot de huizen. In enkele gemeenten leidde dat al tot een echte chaos en moest de overheid ingrijpen. Zo liet de burgemeester van Ukkel voorbije zomer meer dan 100 steps wegtakelen die niet op de voorziene plaatsen geparkeerd stonden.

Intussen wordt in verscheidene steden met de aanbieders van deelsteps gewerkt aan een regeling zodat deze tweewielers in bepaalde zones veilig en correct kunnen worden achtergelaten.

Overdreven snelheid

Een tweede groot punt van ergernis is de hoge snelheid waarmee sommige elektrische steps tussen de voetgangers of door het verkeer zoeven. Een step mag inderdaad op het voetpad rijden, maar dan mag dat niet sneller dan stapvoets gebeuren. Stapvoets betekent hier tegen de gemiddelde snelheid van de voetgangers op het trottoir.

Wie toch sneller dan stapvoets met een elektrische step rijdt, wordt als een fietser beschouwd en moet zich ook zo gedragen. Dan mag je niet op het voetpad rijden en moet je het fietspad gebruiken of de rijbaan als er  geen fietspad aanwezig is. Hier geldt dan een maximumsnelheid van 25 km/u, net zoals voor een elektrische fiets. Toch wordt er vaak sneller gereden, maar alle risico’s vandien. Er wordt dan ook geopperd om de toegelaten snelheid fors te verlagen.

Ernstige letsels

elektrische step

Sommige E-steppers suizen met een rotvaart door het verkeer. Er zijn inderdaad heel wat steps die veel sneller kunnen rijden dan de wettelijke maximumsnelheid van 25 km/u of door hun eigenaars illegaal werden opgevoerd. Dat houdt uiteraard grotere risico’s op een ongeval in, want de remkracht van een step is beperkt en de kleine wieltjes klappen al eens opzij als een hindernis wordt geraakt.

Bovendien vele gebruikers niet zeer aandachtig tijdens de rit en rijden ze met één hand terwijl ze met hun smartphone bezig zijn en dus minder oog hebben voor de gevaren op de baan en in het verkeer. Ook het dragen van een helm is eerder een uitzondering dan de regel.

De spoeddiensten van de ziekenhuizen kunnen erover meespreken, want de laatste twee jaar hadden ze dagelijks meerdere patiënten met een ernstig trauma dat werd opgelopen bij een ongeval met een elektrische step. Zowel bestuurders als voetgangers die werden aangereden. Vaak gaat het om ernstige aangezichtsletsels, zoals het breken van kaken, kaakgewrichten en tanden.

Daarom gaan in steeds meer steden stemmen op om ‘slow zones’ in te voeren waar ook de snelheid van elektrische steps sterk wordt beperkt om deze ongevallen in de toekomst te vermijden. Zo overweegt Parijs om de snelheid voor elektrische steps te beperken tot 10 km/u of ze misschien volledig te verbieden als er geen verbetering in de toestand komt. Ook in Brussel zal de politie strenger toezien op het correct en veilig gebruik van de elektrische steps. In ons land kan een snelheidsovertreding de bestuurder tot 174 euro kosten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon