Het is een realiteit: in onze steden is het steeds moeilijker om een parkeerplaats te vinden in de buurt van je bestemming, zowel in Brussel, Vlaanderen als Wallonië. Toch is dit niet echt verrassend, omdat de autoriteiten het besluit hebben genomen om de auto minder plaats te geven in ons dagelijkse leven, wat noodzakelijkerwijs resulteert in obstakels die gericht zijn op het ontmoedigen van het gebruik van voertuigen. En het verwijderen van parkeerplaatsen is een van de hefbomen die de politici vaak gebruiken om hun doel te bereiken.
Dit nieuwe beleid wordt echter niet goed onthaald door de bevolking. Volgens een enquête uitgevoerd door Touring en overgenomen door La Dernière Heure is 50% van de automobilisten van mening dat er niet genoeg parkeerplaatsen op straat zijn en 75% van de respondenten vindt dat er niet genoeg zijn aan de stadsrand voor transit of in de buurt van het openbaar vervoer. En dat is nog niet alles: het onderzoek van Touring onthult ook een ernstige afkeuring van het toegepaste prijsbeleid en de transparantie ervan.
Klachten
Dit protest zwelt aan en wordt geuit. Touring registreerde in 2022 2.029 klachten over onduidelijkheden in het parkeerbeleid. Die klachten komen vooral uit Brussel, een stad waar de parkeertarieven vorig jaar werden herzien. De situatie lijkt dan ook steeds erger te worden, aangezien het aantal klachten in een jaar tijd met +25% is gestegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Onder de redenen voor het indienen van klachten, komen vooral de slechte markeringen van de blauwe zones (waar de parkeerschijf op verschillende tijdstippen verplicht is) naar voor. Er wordt ook opgemerkt dat 65% van de automobilisten parkeren te duur vindt en 52% van hen omzeilt het probleem door naar winkelcomplexen te gaan waar parkeren gratis is. De vraag hierbij is wat de kleinhandel in de binnenstad daarvan vindt.
Wie neemt de beslissingen?
De grote moeilijkheid ligt in het feit dat lokale besturen volledig autonoom zijn in het nemen van hun beslissingen over het parkeerbeleid. Deze realiteit impliceert dat de regels variabel zijn en dat er uiteindelijk evenveel zijn als er gemeenten zijn. Er is blijkbaar geen logica, zoals in België vaak het geval is. Als klap op de vuurpijl hoort in Brussel één kant van de straat soms toe aan een andere gemeente, wat het misverstand alleen maar zal vergroten. En opgelet bij vergissingen: er is geen medelijden want een boete volgt. Bovendien zijn de borden soms erg gespreid, waardoor op zeer lange wegen deze regels niet duidelijk zijn voor de automobilisten.
Touring voert campagne om vooral de blauwe zones beter te markeren, maar tot nu toe is er niet veel gebeurd. Geen wonder dat de weggebruikers boos zijn. Het bewijs: 80% van hen is van mening dat parkeren op straat alleen dient om de schatkist van de Staat (of de gemeente) te vullen. Om de gemoederen te sussen, is eigenlijk harmonisatie nodig. Maar kunnen we daarop hopen? Dat valt af te wachten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be