Het Brussels Gewest heeft beslist om de prijs van parkeren op straat te verhogen. De nieuwe tarieven gelden vanaf aanstaande zondag 1 mei en we kunnen duidelijk stellen dat ze de pan uit rijzen, want in bijvoorbeeld de rode zone gaat twee uur parkeren nu 5,30 euro kosten in plaats van 3 euro voorheen. Ook omwonenden worden niet gespaard, aangezien het tarief van hun parkeerkaart stijgt met 50% voor de eerste wagen (van 10 naar 15 euro) en… meer dan 50% voor de tweede kaart (110 euro in plaats van 50 euro eerder).
Het Gewest wil opnieuw evenwicht brengen in het parkeren tussen bewoners en bezoekers van de stad, en tegelijkertijd de tarieven afstemmen op die van andere grote Europese steden die volgens hen veel duurder zijn. Zo lijkt het bijna legitiem. Behalve dat de overheid waarschijnlijk gewoon haar inkomsten uit parkeren wil verhogen. Daarnaast kan niet gezegd worden dat Brussel echte alternatieve mobiliteitsoplossingen aanbiedt zoals in andere grote Europese steden (Amsterdam bijvoorbeeld).
Langer betalen
De nieuwe tarieven die het Gewest voor parkeren heeft vastgesteld, zijn echter basistarieven… die de gemeenten naar eigen inzicht kunnen aanpassen. Dat is precies wat de Stad Brussel heeft gedaan, maar niet door de tarieven verder te verhogen. Volgens de overheid gaat het inderdaad om het ontmoedigen van lang parkeren en het maken van ruimte voor caféterrassen, maar ook om het verminderen van luchtvervuiling en lawaai. Om dit te bereiken heeft de stad beslist om de periode voor betalend parkeren te verlengen tot 21u (in plaats van 18u) van maandag tot en met … zaterdag!
Advertentie – lees hieronder verder
Door parkeren duurder te maken hopen besluitvormers actie te ondernemen tegen vervuiling, vooral omdat als parkeren duurder is, er volgens hen meer vrije plaatsen zullen zijn, en wie een plaats nodig heeft dus minder tijd nodig zal hebben om er een te vinden …. Afwachten maar wat dat geeft.
“Er worden nu te veel openbare ruimtes gebruikt als parkings. Het is niet langer te rechtvaardigen dat auto’s de hele dag op straat worden geparkeerd. Vooral wanneer er een veilige openbare parkeerplaats op 100 meter afstand is. Deze regeling zal het voor iedereen gemakkelijker maken om te parkeren. Wie langdurig wil parkeren, wordt aangemoedigd om gebruik te maken van de openbare parking. Voor een korte levering of een ritje vind je sneller een plekje op de openbare weg. Zo voorkomen we dat bewoners, hun bezoekers en hun familieleden voortdurend moeten rondrijden op zoek naar een parkeerplek. De ruimte die zo vrijkomt, zal gebruikt worden om onze stad nog aantrekkelijker te maken voor de Brusselaars en haar duizenden bezoekers”, verklaarde Bart Dhondt (Ecolo), schepen van Mobiliteit, in de kranten van de Sud Presse groep.
De overheid heeft dus duidelijk besloten om alle auto’s de stad uit te werken, zelfs elektrische auto’s die geen voordelen genieten. Je vraagt je af in hoeverre dit allemaal gaat lukken. Want in de binnenstad klagen handelaars bijvoorbeeld al lang over minder mensen dan voorheen met de voetgangerszones. We kunnen ons voorstellen dat de uitbreiding van de uurregeling voor parkeren mensen niet meteen zal aanmoedigen om naar de bioscoop of het restaurant in de stad te komen …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be