Jean-Marc Nollet, medevoorzitter van Ecolo, heeft een boek gepubliceerd met als titel Conquêtes : chemins, adversaires et alliances pour la transition écologique (wat zoveel betekent als Veroveringen: wegen, tegenstanders en allianties voor een ecologische transitie). De krant La Meuse interviewde hem hierover en de auteur onthulde enkele delen van zijn werk, met name het stuk over mobiliteit.
Hoewel Jean-Marc Nollet natuurlijk allerlei (openbare) vervoersvormen bespreekt, verdedigt hij ook bepaalde standpunten rond de individuele mobiliteit, van groot belang in ons dagelijks leven. De sterke man van de partij Ecolo wil dat de openbare weg beter verdeeld wordt tussen de weggebruikers. Nollet adviseert dan ook om in steden een kwart van de weg te reserveren voor fietsen en steps.
En Nollet wil nog verder gaan: nog een kwart moet voorbehouden zijn aan voetgangers, een ander kwart aan openbaar vervoer en tot slot het laatste deel aan auto’s. Dit dreigt het autoverkeer niet ten goede te komen…
Auto’s vervuilen
De medevoorzitter van Ecolo rechtvaardigt dit standpunt door het feit dat auto’s vervuilen. Niemand zal betwisten dat dit waar is. Maar door over te stappen op de elektrische auto die nu opgedrongen wordt, gaat dat argument niet meer op. Laten we ook niet vergeten dat er geen maatregelen genomen worden tegen de vervuiling door de verwarming van woningen (gas, stookolie, pellets, hout enzovoort).
Advertentie – lees hieronder verder
De verwarming van woningen is op zich al verantwoordelijk voor 25 procent van de NOx-uitstoot in Brussel, voor 95 procent van SOx (zwaveloxiden) en 31 procent van PM2,5 (auto’s zitten onder dit niveau, met een aandeel van 26 procent).
Jean-Marc Nollet geeft aan dat hij niet tegen de auto is, maar dat hij de Belgen alternatieven wil bieden. Een goed initiatief, maar om zoiets voor te stellen, moeten die alternatieven wel al uitgebouwd zijn (of toch minstens in ontwikkeling zijn).
Nollet meent echter dat enkele verbeteringen niet zullen volstaan en dat de snelheden aangepast moet worden, met een beperking tot 30 km/u en als het aan hem ligt zelfs 20 km/u in stadscentra. Toch wel een aparte benadering als je weet dat elektrische steps in België 25 km/u halen en sommige elektrische fietsen zelfs 45 km/u, maar misschien is dat juist bedoeld als een overtuigend argument.
Jean-Marc Nollet dringt om veiligheidsredenen aan op een snelheidsbeperking van 20 km/u. Hij vindt dat bestuurders niet genoeg opletten en dat kinderen onder de acht jaar zich grotendeels ter hoogte van de uitlaat bevinden.
Andere voorstellen
Nollet verdedigt ook de afschaffing van vliegtuigvluchten voor afstanden korter dan 1.500 km. Volgens hem moeten vliegtuigen op deze trajecten vervangen worden door treinen.
We kunnen hem eerlijk gezegd geen ongelijk geven want dit zou de CO2-voetafdruk van reizen aanzienlijk verminderen, wat duidelijk noodzakelijk is voor de maatschappelijke continuïteit. Maar alweer zijn de alternatieven erg mager of zitten ze nog in de beginfase.
Nollet roept op om de nachttrein weer in te voeren. Leuk, behalve voor wie geen tijd heeft. Een betere oplossing zou een netwerk van hogesnelheidstreinen zijn, dat de belangrijkste metropolen van Europa met elkaar verbindt. De medevoorzitter zegt dat hij dit idee verdedigt, samen met de huidige federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet.
Allemaal goed en wel, maar we zouden graag een concreet uitvoeringsplan willen zien. En lagere ticketprijzen voor treinen, want die zijn nu onbetaalbaar, in tegenstelling tot vliegtickets. Zou het geen goed idee zijn om de ideeën deze keer ook echt te realiseren?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be