Naast Good Move, het circulatieplan dat wijken rustiger moet maken zonder doorgaand verkeer, wil het Brussels Gewest het openbaar vervoer ontwikkelen en dan vooral de metro. Er komt een nieuwe metrolijn, Metro 3, die Albert en Bordet verbindt via het Zuidpaleis en het Noordstation. Het voorstel werd aan de huidige regering voorgelegd door de Brusselse minister van Begroting Sven Gatz (Open Vld) en moet nog goedgekeurd worden. Maar daar wringt het schoentje: de kosten zijn gigantisch en er moeten nieuwe inkomsten gevonden worden. En daarvoor heeft Sven Gatz een idee…
In een interview met La Libre licht de minister van Begroting zijn plan toe. Hij waarschuwt ook dat het Brussels Gewest nu al een schuldratio van 198 procent heeft. Boven 205 procent zullen kredietbeoordelaars de kredietwaardigheid van Brussel verlagen. Het probleem is dat de bouw van Metro 3 de schuld fors dreigt te verhogen. Brussel zou namelijk meer dan 4,7 miljard euro moeten lenen om het project te voltooien. Concreet zou dit neerkomen op 486 miljoen euro in 2025, 586 miljoen euro in 2026 en meer dan 1 miljard euro in 2029 en 2030. Onhoudbaar.
In de zakken van de pendelaars
De minister van Begroting wijst er ook op dat de projecten Metro 3 en Smart Move met elkaar verbonden zijn. Hoewel Sven Gatz vindt dat bepaalde projecten teruggeschroefd moeten worden om de inspanningen te concentreren op de metro, stelt hij ook voor dat de pendelaars die dagelijks in Brussel komen werken een groot deel van de noodzakelijke kosten dragen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op die manier komt het voorstel van de kilometerheffing weer op tafel. Volgens berekeningen van het kabinet van de minister moet die 250 miljoen euro per jaar bijdragen aan de kosten van het metroproject. Momenteel wordt het voorstel tegengehouden door de socialisten, maar door een belastingverschuiving naar niet-Brusselaars heeft Sven Gatz er alle vertrouwen in dat hij de regering kan overtuigen van zijn plan. De kilometerheffing zou weliswaar ook betaald moeten worden door Brusselaars, maar die zouden hun jaarlijkse verkeersbelasting zien verdwijnen. Voor de Brusselse automobilist zou de operatie dus budgetneutraal zijn, want de extra inkomsten komen van de pendelaars.
Het valt nog te bezien of dit de socialisten kan overtuigen, die nog altijd terughoudend zijn om Smart Move te steunen, en Ecolo/Groen, dat de hoge kosten voor Metro 3 moeilijk kan verteren. Het plan van Sven Gatz vereist ook enorme besparingen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 311 miljoen euro in 2025 en zelfs 711 miljoen euro in 2030. Dit doet de vraag rijzen of de bouw van één enkele metrolijn zo’n zware budgettaire inspanning rechtvaardigt. Sowieso verliest de volgende regering op die manier heel wat budget om beleid te kunnen voeren.
Een andere optie: Smart Move invoeren en kiezen voor een publiek-private samenwerking, zoals in andere Europese hoofdsteden, waar de stad een privébedrijf betaalt om het nieuwe systeem te exploiteren. Het verhaal is dus nog niet afgelopen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be