Een jaar geleden introduceerde Brussel zijn mobiliteitsplan Good Move. Dit omvatte een volledig nieuw circulatieplan dat in de zogenaamde Vijfhoek (de zone binnen de Kleine Ring) het doorgaand verkeer aanzienlijk moest verminderen, meer bepaald de automobilisten die de kleinere straten en secundaire wegen gebruiken om sneller hun bestemming te bereiken en de hoofdwegen te vermijden. Het historische centrum van Brussel dient dus niet langer als sluiproute.
De stad Brussel was niet de enige die het Good Move-programma invoerde. De gemeentes Anderlecht en Kuregem begonnen aan een gelijkaardig avontuur, maar de plannen botsten daar op hevig verzet van de bewoners, zozeer zelfs dat Anderlecht noodgedwongen een stap terug moest zetten.
Positieve resultaten in centrum Brussel
Het Good Move-plan voor de Vijfhoek bleef wel van kracht. Nu is het tijd om een eerste balans op te maken, vertelt schepen Bart Dhondt (Groen) aan La Libre Belgique. Volgens de politicus staat het buiten kijf dat het plan de levenskwaliteit van de omwonenden van de Vijfhoek heeft verbeterd.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit cijfers van de overheid blijkt dat het verkeer tussen oktober 2021 en juni 2023 met 27 procent daalde in de Vijfhoek en met 20 procent aan de kruispunten van de Kleine Ring. Ter hoogte van IJzer zou de daling nog groter zijn: door de verkeersfilters zou het autoverkeer met 54 procent gedaald zijn op het kruispunt van de Kleine Ring met de Handelskaai en zelfs met 61 procent aan de kant van de Diksmuidelaan.
Aan de Varkensmarkt is het verkeer zelfs met 67 procent gedaald, of 1.158 auto’s minder tijdens de spitsuren, geeft Bart Dhondt aan. De resultaten zijn gelijkaardig in de Koningsstraat en de Dansaertwijk. Op sommige plaatsen is de verkeersdrukte echter niet gedaald (zoals op het kruispunt Hertogstraat-Paleis, de Lemonnierlaan, het Barricadeplein en de Leuvenseweg).
Meer fietsers
Terwijl het aantal auto’s in het centrum van Brussel daalt, zou het aandeel fietsers in het stadscentrum sterk toegenomen zijn. Tussen 2021 (toen de telling begon) en 2023 zou het aantal tweewielers met 35 procent gestegen zijn. Dit toont aan dat zachte mobiliteit in grote stadscentra aantrekkelijker wordt, een algemeen fenomeen trouwens dat zich niet beperkt tot Brussel. Niets wijst erop dat Good Move een rol gespeeld heeft in deze evolutie.
We moeten tot oktober wachten om over alle gegevens te beschikken om Good Move te evalueren, inclusief de impact ervan op de luchtkwaliteit en de geluidshinder. Voor de autoriteiten lijken alle lichten op het groen te staan om het ‘experiment’ uit te breiden naar andere wijken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be