Terwijl er in Wallonië volop wordt gedebatteerd over de hervorming van de autobelasting – die hopelijk voor de politieke vakantieperiode, vanaf 21 juli, zal worden afgerond – lijkt het Brussels Gewest het idee om een kilometerheffing in te voeren niet te hebben laten varen. Dat zei minister Van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) tegen onze collega’s van de Sud Presse Groep.
Het moet gezegd dat het project al sinds 2020 loopt, maar de gesprekken blijven blijkbaar ingewikkeld met de andere gewesten, omdat het nodig is een akkoord te bereiken dat de Vlamingen en de Walen niet zal benadelen. Het ingevoerde systeem moet sociaal rechtvaardig zijn en mag niet overlappen met de huidige vervoersbelastingen die al in andere regio’s van kracht zijn. En we kunnen ons ook zorgen maken over de financiële haalbaarheid van deze kilometerheffing voor de werknemers, in deze tijden van dure brandstof. Pendelaars mogen namelijk niet weigeren om naar Brussel te komen, wat waarschijnlijk zou leiden tot een massale verplaatsing van bedrijven uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Nog steeds relevant
Volgens Elke Van den Brandt zijn de werkgroepen die verantwoordelijk zijn voor dit kilometerheffingsproject nog steeds aan het werk en staan ze voortdurend in contact met de andere gewesten, omdat een alomvattend akkoord de enige mogelijke uitweg is voor de invoering van deze kilometerheffing. Voor het project dat deel uitmaakt van het Mobiliteitsplan Smart Move gaat het om het belasten van het gebruik en niet langer het bezit van de auto, want “als we niets doen, blijven de files bestaan”, zegt Elke Van den Brandt tegen Sud Presse.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de minister is het een kwestie van de filedruk te verminderen, en de kilometerheffing zou daarbij kunnen helpen. Het doel: zo snel mogelijk 24% minder verkeer bekomen, wetende dat met 20% minder verkeer, volgens de projecties de files zouden verdwijnen. Dat valt af te wachten, want de ene buurt is de andere niet en sommige zones hebben duidelijk meer last van files dan andere.
Volgens Elke Van den Brandt is de vraag niet meer of de kilometerheffing er komt, maar wanneer en op welk gebied, want zij gelooft dat het de enige haalbare uitweg zal zijn. “Dit is de toekomst van het belastingstelsel“, zei ze tegen Sud Presse. De minister van Regionale Mobiliteit wordt in haar aanpak ondersteund door Alain Maron (Ecolo), minister bevoegd voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie. Die geeft aan dat een deel van de inkomsten geherinvesteerd moet worden in mobiliteit, ook vanuit maatschappelijk perspectief. Voor de minister moet een deel van de inkomsten immers gebruikt worden om diegenen te helpen die moeite hebben om hun recht op mobiliteit te waarborgen. In welke vormen dan? Subsidies? Gratis openbaar vervoer? Er zijn verschillende pistes, maar op dit moment is nog niet duidelijk welke het zal worden.
Alain Maron hoopt dat op termijn het centrum van Brussel op slechts 10 minuten van de rand bereikbaar zal zijn, terwijl hij ook hoopt dat pendelaars eindelijk gebruik zullen maken van de Park & Ride parkings aan de rand van de stad die nu grotendeels onderbenut zijn. Maar wellicht zullen de pendelaars het meest gestraft worden, omdat ze mogelijk gedwongen zullen worden om een auto te hebben, die ze op een Park & Ride parking moeten achterlaten en ze dan nog steeds moeten betalen voor het openbaar vervoer om hun werkplek te bereiken. Dan is er nog de vraag over de reistijd naar het werk. Wordt die korter of langer? De tijd zal het uitwijzen. Waarschijnlijk zal dat deze visie uiteindelijk alleen de filedruk in Brussel verlichten en zal het autoverkeer zich naar elders verplaatsen …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be