Sinds 2021 analyseert de Polaris-studie het mobiliteitsgedrag en de verwachtingen van Belgische consumenten. Deze derde editie onthult een duidelijke verandering in de prioriteiten van zowel de zakelijke als de particuliere gebruiker. De editie van 2024 benadrukt een groeiende kloof tussen de visies op elektrische mobiliteit van particulieren en professionals. Terwijl deze laatsten de elektrische auto zien als een oplossing voor de toekomst, zijn particulieren eerder terughoudend, vooral door de hoge kosten en de moeilijkheden met de laadinfrastructuur.
Het enthousiasme voor de elektrische auto is dus niet gelijk verdeeld tussen het B2B– en B2C-segment. Aan de zakelijke kant versnelt de transitie naar elektromobiliteit, ondersteund door heel gunstige fiscale maatregelen. Bij particuliere klanten daarentegen is er nog wel interesse in elektrische auto’s, maar die daalt. De belangrijkste hindernis blijven de kosten, zowel voor de aankoop van de auto als voor de installatie van een laadpunt thuis. Er is een verband tussen het bezit van zonnepanelen en de adoptie van de elektrische auto, al blijft dit een minderheid.
Dealers cruciaal voor informatie
Het Polaris-onderzoek editie 2024 benadrukt ook het belang van de autodealer in het besluitvormingsproces van de consument. Voor veel respondenten blijft de dealer een belangrijke bron van informatie en advies om een nieuwe auto te kiezen. Zeker als het gaat om vragen over de elektromobiliteit en de ondersteuning om de energietransitie te vergemakkelijken. De waarde van dealers is de afgelopen jaren vaak in twijfel getrokken, vooral door de ontwikkeling van het internet, waar de consumenten veel informatie kan verzamelen. Toch blijkt dat in de realiteit niet genoeg. Contact met en informatie van een persoon zijn duidelijker en betrouwbaarder.
Advertentie – lees hieronder verder
Polaris laat ook zien dat leasing en langetermijnverhuur steeds populairder worden, omdat ze consumenten de mogelijkheid bieden om in een elektrische auto te rijden, zonder dure aankoop. Deze formules helpen de zorgen over de initiële kosten weg te nemen en garanderen tegelijk een zekere mate van flexibiliteit.
Voor bedrijven lijkt ook de optimalisatie van het energiebeheer (EMS, Energy Management System) terrein te winnen. Dit dynamische systeem maakt het mogelijk om het energieverbruik beter te beheren, bijvoorbeeld door elektrische voertuigen op te laden in functie van het weer of de elektriciteitstarieven.
Wat met de toekomst?
De Polaris-studie, uitgevoerd in opdracht van D’Ieteren, belicht ook de groeiende belangstelling van consumenten voor nieuwe technologieën, zoals zelfrijdende auto’s en afstandsbediening (rijden vanop afstand, bijvoorbeeld om een voertuig van punt A naar punt B te brengen). Hoewel deze innovaties nog wat angst oproepen, worden ze gezien als interessante oplossingen om te onderzoeken voor de toekomst van de mobiliteit. Professionals lijken zich meer te interesseren voor deze technologieën (waarschijnlijk om economische of logistieke redenen), terwijl particulieren voorzichtiger blijven. Logisch als je bedenkt dat zelfs een eenvoudige elektrische auto al heel duur is. Tot slot toont de Polaris-studie aan dat, ondanks de opkomst van alternatieve vervoersvormen zoals de fiets, de auto de eerste keuze blijft voor mobiliteit in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be