Automarkt

Studie: zijn elektrische auto’s alleen voor grootverdieners?

De transitie naar elektrische auto’s wordt vaak als te duur bestempeld. Een batterij-aangedreven auto kost aanzienlijk meer in aankoop. Moet je dan ook een dikke portefeuille hebben? Een studie van de VUB in samenwerking met Touring beantwoordt deze vraag. De meeste bestuurders van elektrische wagens blijken meer dan 4.000 euro per maand te verdienen. Zorgt de transitie voor ongelijkheid?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 26 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

De resultaten van de studie uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Touring tonen aan dat de gemiddelde EV-rijder in België sterk verschilt van de bestuurder met een thermische auto. Qua opleiding hebben de meeste gebruikers van elektrische auto’s (73,9%) een diploma hoger onderwijs, tegenover slechts 38,2% van de bestuurders van auto’s met conventionele brandstoffen. Daarentegen heeft bijna de helft van de bestuurders van auto’s met verbrandingsmotor geen hoger secundair gehaald.

Het verschil is nog frappanter als je kijkt naar het maandelijks inkomen van de eigenaar van een elektrische auto. Meer dan 41% van de EV-rijders verdient tussen 4.000 en 5.999 euro per maand, en bijna 20% verdient meer dan 6.000 euro. Van de bestuurders van auto’s met een verbrandingsmotor verdient de meerderheid (43,6%) tussen de 2.000 en 3.999 euro per maand. Amper een kwart (24,6%) verdient 4.000 euro of meer. Uit deze economische kloof blijkt dat de toegang tot elektrische mobiliteit nog altijd voorbehouden lijkt aan een kleine groep van de bevolking met een zeer mooi inkomen.

Advertentie – lees hieronder verder

1920_eo0t3165-154121

Eigen parkeerplaats

Naast het inkomen is er nog een andere belangrijke factor in het voordeel van bestuurders van elektrische auto’s: de beschikbaarheid van een eigen parkeerplaats. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 80% van de EV-rijders een eigen parkeerplaats heeft, op een oprit of in een garage. Dit cijfer ligt een pak hoger dan de 68% bij eigenaars van een thermische auto. Een persoonlijke parking is natuurlijk belangrijk, want het vergemakkelijkt de installatie van thuislaadpunten. Dit is een belangrijke factor in de rendabiliteit van een elektrische auto, aangezien elektriciteit thuis het goedkoopst is. De publieke laadinfrastructuur is niet alleen onhandig, maar ook veel duurder.

Volgens Touring hebben bewoners van een vrijstaande woning een bovengemiddeld inkomen waardoor het geen probleem vormt om over te schakelen op een elektrische auto. Anders is het voor mensen met een bescheidener inkomen, die ook nog eens in stedelijke gebieden wonen zonder eigen parkeergelegenheid. Voor deze laatsten lijkt de overstap naar een elektrische auto bijna onmogelijk, toch op korte termijn.

b-S19_4567_fine

Verschil in wagenpark

Het onderzoek onthult ook verschillen in het aantal auto’s bij gezinnen die elektrisch rijden. Bijna de helft van de huishoudens met een elektrische wagen bezit twee auto’s en meer dan 10% heeft er zelfs drie of meer. Ter vergelijking: slechts 25% van de gezinnen met een verbrandingsmotor heeft een tweede auto en slechts 4% heeft er drie of meer. Dit toont aan dat gebruikers van elektrische auto’s vaak over de nodige middelen beschikken om meerdere auto’s te kopen. Dat vergroot de kloof nog met gezinnen met meer bescheiden inkomens.

Zoals eerdere onderzoeken al hebben aangetoond, rijden bestuurders van elektrische auto’s zeker niet minder. Integendeel zelfs, aangezien EV-rijders gemiddeld 19.922 km per jaar afleggen, vergeleken met 13.367 km voor wie met een verbrandingsmotor rijdt. Dit valt te verklaren door het sociaaleconomische profiel van bestuurders van elektrische auto’s, die vaker een verantwoordelijke functie hebben. Een andere verklaring is dat dit vooral bedrijfswagens zijn, waarbij de gebruiker niet al te nauw hoeft te kijken naar de verbruikskosten.

cdn.uc.assets.prezly - copie

Touring waarschuwt met deze studie voor het risico dat er een kloof ontstaat tussen deze twee groepen. De elektrische auto mag geen luxe worden die voorbehouden is aan een bevoorrecht groepje. Daarom roept de mobiliteitsorganisatie de toekomstige regeringen (die momenteel gevormd worden) op om de transitie te ondersteunen. In Vlaanderen gebeurt dat nu met de aankooppremie voor elektrische auto’s. Maar deze regeling duurt waarschijnlijk niet lang meer: de premie wordt alleen toegekend in 2024 en niets wijst op een verlenging want er moet bespaard worden.

Overhaaste conclusies?

Hoewel dit onderzoek in meerdere opzichten interessant is, moeten we het ook in perspectief plaatsen. Er moet rekening gehouden worden met enkele factoren. Zo mag je het effect van de bedrijfswagens niet over het hoofd zien. Veel elektrische auto’s zijn bedrijfswagens, wat de instapdrempel voor veel werknemers verlaagt. Het aantal EV-rijders binnen deze groep ligt dan ook hoger en vertekent de perceptie van het verband tussen het bezit van een elektrische auto en het persoonlijk inkomen.

En hoewel er steeds meer elektrische auto’s zijn, ronden er nog altijd veel meer auto’s rond met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s worden nog altijd voornamelijk gebruikt door early adopters, een deel van de bevolking dat doorgaans rijker is. Naarmate de markt voor elektrische auto’s democratiseert en de kosten dalen, kunnen we een grotere diversiteit aan gebruikersprofielen verwachten. Het verband tussen elektrische auto’s en de inkomensniveaus moet daarom genuanceerd worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon