Hoewel technologische vooruitgang veel voordelen heeft voor consumenten in het algemeen, duiker er ook soms onvermoede nadelen op. En dat zal ook het geval zijn voor elektrische auto’s (en de steeds autonomere modellen). Volgens een studie uitgevoerd door consultant Capgemini voor Assuralia, zullen de hoge prijzen van elektrische auto’s op de lange termijn een grote impact hebben op verzekeringspremies, terwijl tot nu toe modellen op batterijen hebben geprofiteerd van voordelige tarieven van verzekeraars om de overgang te ondersteunen. Maar deze situatie lijkt dus bijna voorbij…
Volgens dit onderzoek is de verwachting inderdaad dat in 2030 (dus over minder dan 7 jaar) de premies van de autoverzekering met een factor 2,1 vermenigvuldigd zullen zijn! En de stijging zal niet alleen betrekking hebben op elektrische auto’s, want projecties laten ook zien dat hetzelfde zal gelden voor 100% thermische auto’s met een stijging tot +40%!
Prijsstijgingen
Deze gigantische stijgingen zouden te wijten zijn aan de sterke stijging van de prijzen van nieuwe voertuigen. Dit komt door de elektrificatie, maar ook door de technologieën voor het connecteren van auto’s en de steeds geavanceerdere uitrusting van rijhulpsystemen en autonoom rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens L’Écho, dat de verzekeringsspecialisten van Capgemini kon interviewen die dit onderzoek konden uitvoeren, worden twee redenen gegeven voor deze premiestijging. Aan de ene kant de inflatie van de catalogusprijzen van elektrische voertuigen en aan de andere kant de stijging van de reparatiekosten. Want het blijkt dat deze reparatiekosten 53% hoger liggen voor elektrische auto’s, wat alleen maar verschillende andere studies over dit onderwerp bevestigt. Inderdaad, zodra de batterij wordt geraakt bij een ongeluk, lopen de prijzen zeer hoog op volgens deze experts.
Vaker ongevallen
Daarnaast blijkt dat elektrische auto’s vaker betrokken zijn bij ongevallen. Dit is te wijten aan het feit dat nog niet alle bestuurders de technologie en de reacties van elektrische auto’s volledig onder de knie hebben, zoals blijkt uit een AXA-studie. Er is echter ook goed nieuws: elektrische auto’s zouden minder last hebben van pech dan thermische modellen.
Een koerswijziging bij de verzekeringen
Feit is dat ook de verzekeringsmarkt zijn business model aan het veranderen is. Driekwart van de fabrikanten biedt nu immers hun eigen verzekeringsdiensten aan voor de auto’s die ze verkopen. Dit biedt hen een groot voordeel: ze hebben toegang tot alle rijgegevens, waardoor het mogelijk is om verzekeringen aan te bieden die zijn aangepast aan het gebruik en het gedrag van de bestuurder.
In deze context kunnen we waarschijnlijk partnerschappen tussen fabrikanten en verzekeraars verwachten, zodat beide partijen kunnen overleven. Zeker omdat de komende jaren ook het type risico zal veranderen. We kunnen inderdaad logischerwijs een daling van het aantal ongevallen dankzij de rijhulpmiddelen verwachten, maar tegelijk een toename van gevallen van piraterij, wat opnieuw zal leiden tot het veranderen van de contracten (en de premies), omdat momenteel nog geen rekening wordt gehouden met deze factor. Er staan dus grote veranderingen op til. En dat zal de eindklant, dus de automobilist, waarschijnlijk duur komen te staan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be