Elektrisch

Herstellingen bij Tesla zijn buitensporig duur

Een studie onthult de torenhoge kosten van Tesla’s wanneer ze hersteld moeten worden na een mechanisch probleem of een ongeval. Het verschil is groot (plus 56 procent). Dat zijn prijzen op het niveau van … Porsche.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16 mrt. 2023 | Leestijd: 3 min

SRA of Sécurité & Réparation Automobiles is een beroepsorganisatie, opgericht in 1977, die alle verzekeraars verenigt. Haar taak is om binnen de verzekerings- en autosector studies te bevorderen en acties te stimuleren die het aantal schadegevallen én de bijhorende kosten kunnen verminderen, in het belang van de verzekerden. Met andere woorden: deze technische instantie spoort de duurste merken op, zodat de consument een betere keuze kan maken. Net als de verzekeraars, die deze informatie uiteraard gebruiken om hun premies aan te passen.

Volgens een studie van deze organisatie heeft Tesla op Porsche na de hoogste herstellingskosten. Dat tempert toch het enthousiasme van consumenten die de afgelopen weken grote prijsverlagingen hebben gezien, die in Europa tot 9.500 euro bedroegen. De kosten na de verkoop zijn duidelijk van een andere orde. De SRA-studie is gebaseerd op rapporten van schadegevallen en aanrijdingen met voertuigen van minder dan zes jaar oud.

Advertentie – lees hieronder verder

Hoogste kosten bij Tesla

Volgens de studie van SRA – op basis van de tarieven die in 2021 gehanteerd werden, dus nog voor de hoge inflatie – hebben de Tesla-modellen de hoogste herstellingskosten in hun categorie. De Model 3 is bijvoorbeeld een pak duurder in herstelling dan een Mercedes C-Klasse, Peugeot 508 of Audi A4. Een BMW 3 Reeks is 20 procent minder duur om te herstellen.

De Model S blijkt zelfs 32 procent duurder dan de Mercedes E-Klasse, terwijl de Model X (die geen deel uitmaakte van deze studie, maar waarvoor Tesla logischerwijze gelijkaardige tarieven vraagt) samen met de Porsche Cayenne tot de slechtste (lees: duurste) leerlingen van de klas behoort.

Tesla echt duurder?

Hoe komt het dat Tesla’s zo duur zijn om te herstellen? Er zijn verschillende hypotheses. Zo gaat het om elektrische auto’s en wanneer de batterij schade oploopt, vallen de herstellingskosten uiteraard hoger uit. Aan de andere kant zijn Tesla’s ook standaard voorzien van elektronica en alle hardware voor de Autopilot, omdat de eigenaar achteraf kan beslissen om deze optie te activeren. Deze politiek heeft ongetwijfeld ook gevolgen voor de reparaties.

Onlangs hebben Amerikaanse verzekeraars soortgelijke kritiek geuit. Elon Musk erkende het probleem en heeft beloofd om het aan te pakken en de auto’s van Tesla goedkoper te maken om te herstellen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon