Het rijbereik van elektrische auto’s is al lang voer voor discussie, vooral onder de tegenstanders van deze technologie. Volgens hen maakt het beperkte rijbereik van de batterijen deze auto’s ongeschikt voor lange afstanden. Cijfers uit een onderzoek van Bloomberg weerleggen dit vooroordeel. Gemiddeld legt een auto in België ongeveer 14.000 km per jaar af, of iets meer dan 1.000 km per maand (cijfers Car-Pass 2023). Elektrische auto’s blijken dit gemiddelde echter ver te overstijgen. De elektrische auto heeft dus zijn plaats veroverd bij bestuurders die veel rijden.
Uit het onderzoek van Bloomberg, dat uitgevoerd werd in de Verenigde Staten, China en verschillende Europese landen, blijkt dat eigenaars van elektrische auto’s systematisch meer rijden dan eigenaars van auto’s met een verbrandingsmotor. De resultaten zijn vooral opvallend in China, de grootste markt van de wereld voor elektrische voertuigen. In China leggen bestuurders van elektrische auto’s 66% meer kilometers af dan bestuurders van auto’s met een benzinemotor.
Chinese dominantie, Amerikaanse uitzondering
In China is de transitie naar elektrische auto’s duidelijk goed ingeburgerd. Het resultaat is dat bestuurders van elektrische auto’s daar jaarlijks veel meer kilometers afleggen dan hun tegenhangers in auto’s met een verbrandingsmotor. Deze trend is niet uniek voor China: in Nederland is er een stijging met 56%, terwijl Noorwegen, een pionier in groene mobiliteit, een toename van 40% ziet in de afstanden afgelegd door elektrische voertuigen.
Advertentie – lees hieronder verder
De Verenigde Staten vormen daarentegen de uitzondering, wat deels een verrassing is. Volgens Bloomberg is de Amerikaanse markt voor elektrische auto’s namelijk nog altijd niet matuur, met contrasterende resultaten. In Californië, dat vaak vooroploopt in milieukwesties, wordt de elektrische auto bovengemiddeld vaak gebruikt (+8%), maar de rest van het land volgt deze trend niet. De afstanden die worden afgelegd door bestuurders van auto’s met verbrandingsmotoren hebben nog steeds de overhand. Deze discrepantie valt te verklaren door de lange afstanden die afgelegd worden in de Verenigde Staten. Vaak wordt dat gezien als een rem op de massale overstap naar elektrische auto’s. Bovendien staan de regio’s die niet aan kust liggen bekend als behoudsgezinder, terwijl ze ook soms kampen met extreme weg- en weersomstandigheden. Er zijn bovendien nog maar weinig 100% elektrische terreinwagens of pick-ups, die zo populair zijn bij Amerikanen.
Zuinig en toegankelijk
Waarom zijn elektrische auto’s dan zo aantrekkelijk voor veelrijders in andere delen van de wereld? Besparen op de verbruikskosten lijkt een van de belangrijkste redenen. In China is de opkomst van elektrische voertuigen in de taxisector, het autodelen en vervoersdiensten op aanvraag opvallend. In 2023 was 87% van de nieuwe voertuigen voor deze toepassingen elektrisch, een trend die sterk gestegen is tegenover voorgaande jaren (84% in 2022 en 71% in 2021). Daar zijn meerdere redenen voor: overheidssubsidies, fiscale voordelen en vooral de kosten per kilometer, die vier keer lager liggen dan voor voertuigen met een verbrandingsmotor.
Professionele bestuurders, die vaak duizenden kilometers per maand afleggen, zullen elektrische auto’s een voordeel vinden. Financiële stimulansen, gekoppeld aan de toenemende betrouwbaarheid van batterijen, maken elektrische auto’s een steeds populairdere keuze voor veel professionele bestuurders.
En in België? Het onderzoek van Bloomberg neemt ons land niet onder de loep. Maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te vermoeden dat elektrische auto’s ook hier meer kilometers afleggen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Waarom? Door de vele bedrijfswagens natuurlijk, die over het algemeen meer kilometers rijden (vooral bedrijfswagens die geen salariswagens zijn). Om voor de hand liggende fiscale redenen zijn er steeds meer elektrische wagens in het bedrijfswagenpark.
Rijbereik niet langer een rem
Volgens Bloomberg is de andere belangrijke factor die van elektrische auto’s zulke kilometervreters maakt, de aanwezigheid van vele rijhulpsystemen die het rijden comfortabeler maken. In het Verenigd Koninkrijk legden bestuurders van Tesla – bekend om zijn Autopilot – bijvoorbeeld gemiddeld 27.000 km per jaar af, bijna het dubbele van het gemiddelde voor bestuurders van auto’s met een verbrandingsmotor, die slechts 15.000 km reden. Dat is dus het belangrijkste dat we kunnen leren van dit onderzoek: veelrijders zijn duidelijk niet bang meer om in een elektrische auto te rijden en ze slagen erin om het opladen te organiseren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be