Volgens het Planbureau, een onafhankelijke Belgische instelling van openbaar nut die studies en prognoses uitvoert over economische, sociale en milieubeleidskwesties, is de elektrische auto veel concurrentiëler geworden. Sterker nog: deze organisatie stelt dat de kosten van elektrische auto’s gemiddeld vergelijkbaar zijn met die van auto’s met een verbrandingsmotor.
Dit geldt natuurlijk voor de totale gebruikskosten. Een elektrische auto is in aankoop nog altijd duurder dan een benzine- of dieselmotor, maar maakt dat verschil goed in de gebruiksfase.
TCO
Voor zijn studie onderzocht het Planbureau de total cost of ownership (TCO) van alle nieuwe wagens die in 2021 op de Belgische markt verkocht werden. Hierbij werd niet alleen rekening gehouden met de aankoopprijs, maar ook met de gebruikskosten en de belastingen tijdens de volledige levensduur van de auto.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles: de prognose is ook opgesteld op basis van het profiel van de koper (particulier of bedrijf), wat het resultaat onvermijdelijk beïnvloedt.
Vanuit het oogpunt van de particulier, schat het Planbureau dat de gelijkwaardigheid met een benzine- of dieselauto in bepaalde segmenten zoals gezinswagens, middelgrote SUV’s of bestelwagens bereikt wordt als de eigenaar 15.000 km per jaar rijdt.
Wordt de vergelijking uitgebreid naar de volledige markt, dan is de elektrische auto pas aantrekkelijk na minstens 30.000 km per jaar door de hogere gebruikskosten. Conclusie: de elektrische auto is competitief, vooral als je veel kilometers per jaar rijdt.
Voorbeelden
Het Planbureau onderbouwt zijn conclusies met concrete voorbeelden. Voor SUV’s met een vermogen tussen 90 en 109 kW en 15.000 km per jaar, zouden de gemiddelde totale kosten van een elektrisch model 55.000 euro bedragen, terwijl die van een dieselversie zouden stijgen tot 64.000 euro.
Echt waar? Blijkbaar wel, maar het hangt af van het model in kwestie. Het Planbureau wijst erop dat er nog te weinig elektrische modellen op de markt zijn, vooral in de lagere segmenten en bij de instapmodellen.
Wat met bedrijfswagens?
Bij de bedrijfswagens zijn elektrische auto’s nog meer in het voordeel. Logisch, aangezien de belasting gebaseerd is op de CO2-uitstoot. “Als we kijken naar de totale kosten van bedrijfswagens, dan blijkt dat elektrische auto’s en plug-inhybrides hier een enorm voordeel hebben. Daardoor zijn deze auto’s veel competitiever dan auto’s met een verbrandingsmotor”, stelt het onderzoek.
In dit geval bedragen de gemiddelde totale kosten van een elektrische auto ongeveer 47.000 euro voor een SUV met een maximaal vermogen tussen 130 en 150 kW die 15.000 km per jaar aflegt, tegenover 49.000 euro voor een benzineauto en 60.000 euro voor een dieselauto, aldus het Planbureau.
Het verschil is hier dus nog groter, al is een belangrijke voorwaarde voor het kostenvoordeel van de elektrische auto dat er genoeg elektriciteitsproductie is en dat de prijs per kWh stabiel blijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be