Sinds 1 januari 2023 is een technische keuring verplicht voor tweedehands motorfietsen, meer bepaald bij een verkoop of na een ongeval. Deze maatregel, die nog niet in heel Europa ingevoerd werd, is het gevolg van de gedeeltelijke omzetting door de gewesten van de Europese richtlijn 2014/45/EU over de periodieke technische controle van motorvoertuigen. Deze motorkeuring is – in tegenstelling tot de autokeuring – niet periodiek. De nieuwe maatregel slaat op specifieke voertuigen: motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor van meer dan 125 cm³ of met een elektrische of hybride motor van meer dan 11 kW en een topsnelheid van meer dan 45 km/u. Dit betekent dat ook auto’s zonder rijbewijs, buggy’s of quads onder deze maatregel vallen.
De motormarkt had de komst van deze technische keuring verwacht. In de laatste twee maanden van 2022 waren er opvallend meer registraties van tweedehands motorfietsen, in die mate zelfs dat het totale aantal inschrijvingen in 2022 dankzij deze impuls op hetzelfde niveau bleef als in 2021. Maar sinds januari 2023 is de markt helemaal ingestort, meldt sectorfederatie Traxio. De registraties daalden die maand met 12,9 procent tot slechts 3.492 exemplaren.
In evenwicht?
Natuurlijk moeten we de zaken in perspectief bekijken en mogen we niet vergeten dat er in de aanloop naar deze maatregel in november 2022 nog 29,7 procent meer tweedehands motorfietsen ingeschreven werden, terwijl de cijfers in de maand december 2022 zelfs met 117,7 procent stegen.
Het is dus geen verrassing dat de markt krimpt begin 2023, al is die daling wel fors. Volgens Traxio blijft dit waarschijnlijk duren de komende maanden. Verwacht wordt dat veel Belgische motorfietsen in het buitenland zullen eindigen, vooral in Nederland, waar geen technische controle vereist is. Deze verspreiding is positief voor de naburige markten, waar het aanbod van motofietsen zal toenemen, maar negatief voor onze markt, waar het aanbod zal verminderen, wat mogelijk tot hogere prijzen leidt.
Advertentie – lees hieronder verder
Vooral de motorfietsen van meer dan 500 cm3 kampen met een gebrek aan interesse. Zowat alle merken lijden verlies. Piaggio beperkt de schade (-6,9 procent), maar Kawasaki is het zwaarst getroffen merk (-33 procent). Marktleider Honda doet het minder slecht (-11,1 procent) dankzij zijn modellen met kleinere motorinhoud die andere merken niet of minder hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be