Liefhebbers van de Alfa Romeo MiTo en Giulietta stonden de afgelopen jaren in de kou, maar nu komt Alfa Romeo toch opnieuw met een compact model. Dat is vooral te danken aan de synergie binnen de Stellantis-groep. De Alfa Romeo Milano is het broertje van de Abarth/Fiat 600, DS 3, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008.
De kleinste Alfa is 4,17 m lang, 1,78 m breed en 1,5 m hoog. Een compacte SUV met bekende ingrediënten dus, maar met een sportiever sausje en een heel eigen Made in Italy-design van het Alfa Romeo Centro Stile. Al ziet deze Milano er toch weer helemaal anders uit dan de grotere SUV’s Tonale of Stelvio.
Kijk bijvoorbeeld naar de grille: een zwart paneel waar de Biscione uitgesneden is (op de Veloce-versie). Ook opvallend zijn de full-led-koplampen met 3+3-dagrijlichten. Of de slanke, donkere achterlichten, opnieuw met het 3+3-thema. Origineel is het zeker, maar of het aparte ontwerp alle Alfisti kan bekoren, is een andere vraag.
Advertentie – lees hieronder verder
Copiloot
In het midden van het dashboard vind je een lichtjes naar de bestuurder gericht aanraakscherm (10,25 duim) met widgets voor de verschillende functies. Elke gebruiker kan hiermee een eigen homepage creëren, waarbij elke functie van de auto een app op zich vormt. Er is ook een spraakassistent (Hey Alfa!) met ChatGPT aanwezig als ‘copiloot’.
Om het interieur te verfraaien, zijn de ventilatieopeningen van de airconditioning uitgevoerd in de vorm van een quadrifoglio (klavertjevier). Alfa Romeo benadrukt dat de Milano ook best praktisch is, met een kofferruimte van 400 liter en een opbergvak voor de laadkabel onder de motorkap voorin.
Hybride of elektrisch
De Milano is de eerste elektrische Alfa Romeo. Hij verschijnt in twee vermogens: 156 pk (Milano Elettrica) of 240 pk (Milano Elettrica Veloce). In de versie met 156 pk biedt het lithium-ionbatterijpakket een maximaal WLTP-rijbereik van 410 km. Bij DC-snellaadstations (100 kW) duurt het minder dan 30 minuten om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden.
Liever niet elektrisch? Dan is er de Ibrida-versie (136 pk) met een 1.2 driecilinder turbobenzine, een 48-volt lithium-ionbatterij en een elektromotor (21 kW) in de zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Volgens Alfa Romeo kun je er in de stad de helft van de tijd elektrisch mee rijden. Zowel van de hybride als de elektrische Milano (alleen met 156 pk) komt er een lanceringsversie, de Speciale. De Belgische bestellingen van de Milano in de lanceringsversie starten in mei.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be