We waren al fan van de Renault 5 E-Tech Electric maar moeten toegeven dat de Alpine A290 nog leuker is met zijn gespierde schouders, hoekige dagrijlichten, specifieke bumpers en zeer mooie velgen die we enkele maanden geleden al zagen op het prototype A290_β. Bij de ontwikkeling van dit spurtbommetje met een lengte van net geen 4 m (3,99 m om precies te zijn) werd in elke fase rekening gehouden met de aerodynamica, een belangrijke factor om het elektrische rijbereik te maximaliseren. De zoektocht naar maximale efficiëntie bepaalde de vorm van de luchtinlaat in de bumper om een gunstig luchtgordijn te creëren. Hetzelfde geldt voor de brede zijschorten, de diffuser, de vleugeltjes en de vorm van de achterlichten. De A290 heeft geen grote achterspoiler, die de luchtstroom achteraan alleen maar zou verstoren, maar wel een ‘ducktail’ ter hoogte van de achterklep.
Vier koetswerkkleuren
De standaard gemonteerde lichtmetalen velgen van 19 duim bieden twee exclusieve ontwerpen. Het eerste, dat je op de foto’s ziet, verwijst naar de velgen van de Alpine A310. De Snowflake-velgen verwijzen dan weer naar de oorsprong van de naam Alpine en worden aangeboden in Noir Brillant, halfgediamanteerd zwart of gediamanteerd zwart. De eendelige Brembo-remklauwen met vier zuigers met Alpine-logo zijn dezelfde als die van de A110. De remklauwen voor- en achteraan worden aangeboden in Rouge Racing of Bleu Alpine. In de catalogus staan vier koetswerkkleuren, waaronder het nieuwe Bleu Alpine Vision, een nieuwe signatuurkleur die meer contrast biedt tussen verlichte en donkere zones. Bij de lancering wordt de Première Edition van 1955 exemplaren aangeboden in vier versies (Première Edition in Noir Profond, Beta in Blanc Nival, La Bleue in Bleu Alpine Vision, La Grise in Gris Tornade Mat).
Advertentie – lees hieronder verder
Specifiek interieur
Het interieur van de Renault 5 werd aangepast om deze A290 een ‘Alpine-identiteit’ te geven: de blauwe bekleding draagt bij tot de sportieve sfeer van de auto, net als het afgeplatte driespakige stuurwiel en aluminium knoppen die een eerbetoon zijn aan de F1-wereld. De rode OV-knop (voor Overtake) zorgt voor een korte boost van het vermogen om inhalen te vergemakkelijken, net als in sommige videogames. Voorts vind je een sportpedaal, een centraal scherm van 10,1 duim dat naar de bestuurder gericht is en fysieke knoppen voor de airco. Alpine heeft echt zijn best gedaan voor de materiaalkeuze, met een met leder beklede console en kuipzetels bekleed met stof met contrasterende stiksels. De topversies GT Premium en GTS hebben een nappalederen bekleding in Bleu Profond en Gris Eevee. Het Alpine-logo werd in het leder van de hoofdsteunen geborduurd.
Twee vermogens beschikbaar
De Alpine A290 weegt 1.479 kg en is verkrijgbaar in twee vermogensversies: 180 pk in de GT en GT Premium en 220 pk in de GT Performance en GTS. Alle versies leveren 300 Nm koppel. De kleine Franse sportwagen wordt standaard geleverd met een batterij met 52 kWh, waardoor hij een WLTP-rijbereik van ongeveer 380 km biedt. Met een DC-snellader met 100 kW kan de A290 in 30 minuten van 15 naar 80% worden opgeladen, of in 15 minuten een rijbereik van 150 km recupereren. Aan een AC-laadpunt kan de auto met de 11 kW-boordlader van 50% naar 80% laden in 1 uur 20 minuten, of 70 km WLTP-rijbereik toevoegen in een uur. Van 10% naar 80% duurt dan 3 uur 20 minuten. Deze lader heeft een bidirectionele V2L-functie (vehicle-to-load) om een elektrisch toestel aan te sluiten. De warmtepomp is ook standaard.
Gadgets
Tot de uitrusting behoort een door Devialet ontwikkeld audiosysteem met 615 watt en negen luidsprekers, dat motorgeluiden kan genereren via de Alpine Drive Sound-functie. Het multimediasysteem van de A290 toont een breed scala aan rijgegevens, waaronder laterale en longitudinale G-krachten of acceleratie- en remgegevens. Je kunt ook de prestaties op circuit vastleggen en op een smartphone bekijken via een app. Het valt niet te ontkennen: de Alpine A290 is helemaal bij de tijd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be