Nieuwe modellen

Bugatti Tourbillon: nieuw speeltje voor ultrarijken

De Bugatti Tourbillon is gezwicht voor de lokroep van elektrificatie, maar niet helemaal: zijn V16-benzinemotor krijgt steun van een hybridesysteem. Het geheel ontwikkelt een gecombineerd vermogen van… 1.800 pk.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 21 jun. 2024 | Leestijd: 2 min

Het merk Bugatti, dat nu eigendom is van de Kroatische constructeur Rimac, bouwt uitzonderlijke auto’s voor rijke klanten die alles al hebben wat ze willen. Als er een nieuw model wordt gelanceerd, moet het zo uitzonderlijk zijn dat het een must-have wordt. De nieuwe Tourbillon stelt zeker niet teleur, want hij behoudt een verbrandingsmotor. En niet zomaar een motor, maar een V16 ontwikkeld door de legendarische motorenbouwer Cosworth met een cilinderinhoud van 8,3 liter. Deze grote krachtbron weegt 252 kg, ligt centraal achterin, ontwikkelt 1.000 pk en haalt tot 9.000 tr/min. Met behulp van drie elektromotoren (twee voor en één achter) ontwikkelt deze aandrijflijn een gecombineerd vermogen van 1.800 pk. Het koppel is nog niet bekend.

Tourbillon 2

Advertentie – lees hieronder verder

Razendsnel

Zoals je zou verwachten, zijn de prestaties uitzonderlijk. 0 tot 100 km/u duurt 2 seconden, 0 tot 200 km/u minder dan 5 seconden, 0 tot 300 km/u minder dan 10 seconden en 0 tot 400 km/u minder dan 25 seconden. De topsnelheid van deze Bugatti bedraagt 445 km/u. Deze indrukwekkende cijfers vallen echter in het niet bij die van de Rimac Nevera, de elektrische hypercar ontworpen door Mate Rimac, eigenaar van het Franse merk en specialist in elektrische aandrijving. Zoals bij steeds meer uitzonderlijke auto’s dient de plug-inhybride aandrijving om de prestaties te maximaliseren, niet voor een beter milieubewustzijn. Met een capaciteit van 25 kWh kan de batterij van de Tourbillon tot 60 km elektrisch afleggen… met een ei onder het gaspedaal. Met al deze technologie weegt de Bugatti toch 1.995 kg, nauwelijks meer dan de 1.978 kg van de Chiron die hij vervangt.

Tourbillon 3

Luxueuze cocon

Om het gewicht onder de twee ton te houden, is de Tourbillon gebouwd op een chassis uit koolstofvezel met vooraan een multilinkophanging uit gesmeed staal. Het interieur heeft speciale aandacht gekregen (dat mag ook wel voor een auto die 3,8 miljoen euro kost), met overal koolstofvezel en leder, een tweedelig dashboard dat geen zichtbaar scherm heeft (het verschijnt uit de middenconsole wanneer je op een knop drukt) en bedieningselementen uit massief aluminium. De tellers zijn echte kunstwerkjes, geïnspireerd op de wereld van horlogemakers. De snelheidsmeter heeft een surrealistische schaalverdeling tot… 550 km/u. Verrassend genoeg staat de bestuurderszetel vast, terwijl de stuurkolom en pedalen in de diepte verstelbaar zijn. Als je geïnteresseerd bent in de Tourbillon, wacht dan niet te lang: er worden maar 250 exemplaren geproduceerd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon