Op de autoshow van Londen in 1953 presenteerde AC de Ace, een roadster in de pure traditie van de Britse sportwagens, gebaseerd op een buizenchassis. Dankzij het koetswerk met aluminium panelen woog hij slechts 800 tot 900 kg, afhankelijk van de motor. Tijdens zijn carrière werd hij aangedreven door zescilinders van AC, Bristol en vervolgens Ford.
Tot 1962 werden er iets meer dan 700 exemplaren van de Ace gebouwd, voor hij plaatsmaakte voor de beroemde AC Cobra, een auto die legendarisch geworden is. Nadat het merk failliet was gegaan en verschillende keren opnieuw tot leven kwam, besloot het de productie van de Ace te hervatten, slechts enkele maanden na de aankondiging van de terugkeer van de Cobra.
Twee verschillende auto’s
Er komen twee versies van de Ace op de markt (Ace Classic en Ace Bristol Classic), die zich onderscheiden door stijldetails zoals het radiatorrooster en de motorkap met of zonder luchtinlaten. De terugkeer naar productie van dit model is geen toeval, want AC wil de zeventigste verjaardag van het debuut van de Ace in de autosport vieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel de buitenkant trouw is aan het origineel, heeft de Ace een koetswerk van koolstofvezel dat steunt op een buizenchassis. Onder de motorkap ligt geen zescilindermotor, maar de 2.3 Ecoboost van Ford die we al zagen in de Mustang en die hier 300 pk levert. Dankzij dit moderne ‘hart’ sprint de AC in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u.
Funauto
De Ace weegt ongeveer 1.100 kg en combineert zijn Ford-motor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als je plezier wilt beleven achter het stuur van een retrowagen met moderne technologie, dan is deze AC de ideale auto.
Helaas heeft het vakmanschap een zeer hoge prijs: reken op 210.000 euro. Gelukkig is deze prijs inclusief heel wat mogelijkheden om de auto ter personaliseren. De eerste leveringen vinden volgend jaar plaats.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be