Tesla heeft onlangs de Juniper-versie van de Model Y onthuld, de bestverkochte auto ter wereld. De verwachtingen waren hoog, omdat dit model nauw aansluit bij de behoeften van veel gebruikers. Toch leidde de onthulling tot gemengde reacties. Veel fans waren teleurgesteld, aangezien de wijzigingen vooral cosmetisch lijken: vernieuwde voor- en achterpanelen met een opvallende LED-strip. Ook op technisch vlak bleef de verrassing uit - de accucapaciteit bleef ongewijzigd, tot frustratie van velen die op verbeteringen hadden gehoopt.
Maar die indruk klopt niet helemaal. Daarom willen Tesla’s ingenieurs de vele verbeteringen en innovaties tot in detail uitleggen.

Ondanks alles toch groter bereik
Zoals eerder vermeld, blijven de accupacks ongewijzigd. Toch neemt de actieradius toe. Tesla koos ervoor de bestaande accu’s te behouden om het gewicht laag te houden en de prijs niet op te drijven. Daarom hebben ingenieurs zich gefocust op aerodynamische optimalisatie. Een van de verbeteringen is het geoptimaliseerde remsysteem, waarbij de remklauwen opnieuw zijn ontworpen om minder luchtweerstand te bieden en zo de efficiëntie te verhogen.
Advertentie – lees hieronder verder
In dezelfde lijn zijn de ventilatoren van de verwarming en airconditioning geoptimaliseerd om op lagere snelheid te werken en de batterij minder te belasten en ook de verlichting werd herontworpen om het energieverbruik te verminderen. Het lijken kleine aanpassingen, maar volgens Nathan Di Giusto (hoofd engineering) en Emmanuel Lamacchia (verantwoordelijk voor de Model Y) vergroten deze verbeteringen de actieradius al met 2,8%. In combinatie met de aerodynamische optimalisaties zou de Juniper in totaal 5% energiezuiniger zijn.
BREAKING: Tesla Engineering breaks down the Model Y redesign, new features, new interior and outside look.
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) February 5, 2025
The Model Y is absolutely stunning and it’ll continue to change the game.
Enjoy and let us know what you think. pic.twitter.com/NVIpq4cxC7
Onverwachte technische veranderingen
Ook het comfort van de Model Y is merkbaar verbeterd. De geluidsisolatie is aangepakt met nieuwe deurbekleding, bekerhouders met tapijt en een glazen dak met twee lagen zilverkleurig metaal voor extra demping. Daarnaast is nu ook de achterruit gelamineerd, wat het rijcomfort verder verhoogt.
Verder zijn de portieren en achterklep voorzien van soepelere sluitmechanismen, terwijl nieuwe aanwezigheidssensoren in het interieur nu hartslag en ademhaling van inzittenden detecteren - ideaal voor extra veiligheid, bijvoorbeeld als je een huisdier in de auto achterlaat.

Straks een grotere batterij?
Zoals eerder vermeld, blijven de accupakketten van 60 kWh en 75 kWh ongewijzigd om de prijs betaalbaar en het gewicht laag te houden. Toch blijkt dat een batterij met grotere capaciteit wél mogelijk was, aangezien de auto hier technisch geschikt voor is. Er was zelfs een 95kWh-pakket in overweging, goed voor een actieradius van 700 kilometer.
Voorlopig gaat het niet gebeuren - of in ieder geval nog niet. Tesla wacht tot de accuprijzen verder dalen voordat deze optie wordt aangeboden, een strategische keuze om concurrentieel te blijven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be