Nieuwe modellen

Hyundai Inster: kleine en betaalbare elektrische auto

Met de Inster betreedt Hyundai het segment van de kleine elektrische auto’s, waar nog niet veel merken actief zijn. De Inster gaat de concurrentie aan met de Dacia Spring en Citroën ë-C3.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 16 jun. 2024 | Leestijd: 2 min

Hyundai heeft de eerste foto’s gepubliceerd van de Inster, een compacte en 100% elektrische auto die eind deze maand onthuld wordt op het Autosalon van Busan (Zuid-Korea). We zien nog maar enkele details, maar de algemene vorm van dit nieuwe model is geen verrassing. De Inster is namelijk gebaseerd op de Casper, die Hyundai in zijn thuisland al verkoopt. Daar is hij trouwens verkrijgbaar met verbrandings- of elektromotor. De naam Inster is afgeleid van de woorden ‘intiem’ en ‘innovatief’. “De Inster zal nieuwe normen stellen op het vlak van actieradius, technologie en veiligheidsvoorzieningen en herdefiniëren wat kopers kunnen verwachten van een auto in deze klasse”, aldus het persbericht van de Zuid-Koreaanse constructeur.

Inster 2

Advertentie – lees hieronder verder

Kleine avonturier

Met zijn lengte van amper 3,60 m, nog 10 cm korter dan de Dacia Spring, is de Inster een soort kleine SUV met een avontuurlijke uitstraling dankzij zijn brede zijvleugels, dakrails en een vrij hoge gordellijn. Vergeleken met de Casper verschilt de Inster door zijn nieuw ontworpen koplampen, achterlichten en richtingaanwijzers die het ‘pixel’-uiterlijk van de elektrische Hyundai Ioniq overnemen. Voorlopig is het interieur nog niet onthuld. Wellicht is het vergelijkbaar met dat van de Casper, met zijn twee schermen voor de navigatie en het infotainmentsysteem. Aan de buitenkant is de Inster (die in Zuid-Korea geproduceerd wordt) zeer compact. Om toch praktisch te zijn en de ruimte optimaal te benutten, biedt hij een verschuifbare achterbank om ruimte vrij te maken in de koffer of om de passagiers achterin wat meer plaats te geven.

Inster 3

Tot 355 km

In zijn persbericht onthult Hyundai dat het maximale WLTP-rijbereik van de Inster 355 km bedraagt, wat niet slecht is voor een stadswagen met een lage prijs. Wellicht komen er minstens twee versies op de markt, waaronder een instapversie met een actieradius tussen 250 en 300 km. Voorlopig is de prijs van deze betaalbare stadswagen nog niet bekend, maar die ligt logischerwijs rond de 20.000 euro. Daarmee kan de Inster een sterke concurrent worden voor de Dacia Spring en de Citroën ë-C3, twee modellen die elektrische aandrijving betaalbaarder maken voor particulieren en min of meer in dezelfde prijsklasse vallen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon