De Range Rover Sport, die in 2005 werd gelanceerd, heeft in alle stilte een begeerd plekje veroverd op de markt der luxe-SUV’s. Hij bevindt zich in het Land Rover-gamma boven de Evoque maar onder de Range Rover, ook al deelt hij traditiegewijs tal van elementen met laatstgenoemde. Deze nieuwe generatie is geen uitzondering.
Wat de Range Rover Sport zichtbaar anders maakt, is dat hij korter is (4,94 m in plaats van 5,04 m) en over een sportiever lijnenspel beschikt dan een ‘gewone’ Range. Zijn nieuwste blikvanger is de specifieke achterkant, voorzien van een dunne zwarte strook die langs weerskanten door platte achterlichten wordt ingevuld.
Wat de rest van zijn design betreft, neemt de ‘Sport’ 2022 de meest recente stijlcodes van het merk over. Denk aan de intrekbare deurgrepen, de HD LED-verlichting en de grote wielen.
Advertentie – lees hieronder verder
Luxe op zijn Engels
Het interieur is een duidelijke ‘copy-paste’ van de Range Rover zonder meer, waarvan hij het dashboard met het centraal geïnstalleerde 13-inch scherm overneemt.
Vanzelfsprekend laat zijn cockpit zich aankleden door dure materialen en tekent een zeer aangename sfeerverlichting present.
Land Rover blijft ook experimenteren met het gebruik van gerecycleerde materialen (voor de tapijten en de bekleding van de luidsprekers). De technologie aan boord is indrukwekkend, inclusief een geluiddempingssysteem.
Motoren voor alle doeleinden
De nieuwe Range Rover Sport is uitgerust met Terrain Response 2 (dat we al kennen van de Defender) en voelt zich kiplekker op verschillende ondergronden.
Onder de motorkap ligt de nieuwste ‘mild hybrid’ dieselmotor (250, 300 of 350 pk sterk), al kunnen klanten ook voor een PHEV (plug-in hybride op benzine) kiezen. Die versies heten P440e en P510e en hebben een 32,8 kWh-batterij voor een puur elektrische autonomie van ongeveer 100 km (opgegeven).
Toch liever een goeie dikke V8? Dat kan voorlopig nog steeds, met een ‘supercharged‘ die 530 pk produceert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be